Svår situation gift
09.03.2020
Ja, jag är rådlös. Har varit i ett parförhållande med en man sol är 15 år äldre nästan än jag. Vi gick framåt fort planera skaffa barn direkt, flyttade under samma tak (men mamma) när vi hade dejtat två månader samma med förlovningen. Min syskon dock gillar inte det alls. Han var vålsam mer en tid det är nu mycke bättre finns knappt nåt av det längre. Men vi har alltid nånting vi är arga på med varandra, han hotar helatiden med att vi ska skiljas vi ör ju gifta som sagt varit nu i ca. 2 månader. Har gillar inte alls de hur mycke djur jag har men jag ör inte redo eller vill säkert aldrig ge upp det är mitt stora intresse och viktigt. Också annat som att jag gör fö lite hemarbete städar o.s.v. sen har vi lite dåligt på pengar. Det är tungt för båda partner, trots att vi älskar varann. Jag kan inte riktig säga att är det skiljande det bästa möjliga alternativ för båda kan tillägga vi hade tills vi gifte oss on-off relation. 125

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2020
Hej,
Relationer är inte alltid lätta. Även om man tycker om varandra så kan det finnas många småsaker som man måste samsas om och komma överens om för att det skall fungera. Sådana gånger är kommunikationen viktig - det att man kan tala med varandra och försöka hitta en kompromiss.
Det du måste tänka på är att han aldrig, ALDRIG har rätt att vara våldsam mot dig. Det är emot lagen - och det är INTE så man behandlar någon man älskar. Om han är våldsam mot dig, antingen psykiskt, sexuellt eller fysiskt (slår, sparkar, skuffas o.s.v.) så skall du kontakta polisen. Det är inte rätt att han utsätter dig för våld - och du kan inte skaffa barn med en person som behandlar dig (och eventuellt dem) på det sättet. Man måste kunna hantera konflikter på ett annat sätt än genom våld, och om man inte kan det så är det inte meningen att man skall vara tillsammans. Jag förstår att du skulle vilja lösa era problem men våld - oavsett vilken form - är ALLTID fel.
Börja med att försöka tala med varandra. Det finns hjälp att få om man upplever att man skulle behöva hjälp utifrån. Ett förhållande är svårt att få att fungera om den ena - eller båda- hela tiden hotar med skilsmässa. Nå behöver båda två vara medvetna om att ett förhållande kan innebära kompromisser, men eftersom jag inte känner er så kan jag inte uttala mig om vad de kunde vara just i ert fall. Om du vet att djuren är viktiga för dig och det är ditt stora intresse så måste han acceptera det - och ni kan båda två hjälpa till med hushållssysslorna för det är inte bara den ena som skall göra allting.
OM du är rädd för honom, eller om han gör dig illa fysiskt så måste du be om hjälp. Du kan ringa till polisen, eller kontakta brottsofferjouren eller skyddshemmet om du behöver hjälp. Det finns hjälp att få och du förtjänar att vara i en relation där du mår bra. Jag tror att du skulle må bra av att tala med någon som kan fundera över er situation, då kan du också kontakta hälsocentralen och försöka boka en tid till en psykolog eller samtalsterapeut. Dessa har tystnadsplikt så de kommer inte att berätta vidare saker som du berättar för dem.
Kram
Tessi