Tycker om en pojke
21.02.2021
Hej, jag tycker om en pojke och ganska mycket också men problemet är att min bästa kompisar tycker också om han jätte mycket, hon talar om han alltid, men hon vet inte att jag också gillar han. Vad ska ja göra? Vill inte att det ska bli något bråk om han heller eller att hon blir sur på mig, vill fortfarande vara kompis med henne.

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.02.2021
Hejsan!
Tack så mycket för din fråga. Kan förstå att du känner att din situation är jobbig – samtidigt som du tycker jättemycket om din vän och inte vill såra henne så tycker du också om killen, så dina känslor liksom ”krockar”.
Fundera på hur du skulle känna i olika situationer, som en övning – om du skulle bli tillsammans med killen, skulle du då kunna stå ut med att din kompis kanske blir ledsen?
Om hon skulle bli tillsammans med honom, skulle du klara av att se det och ändå fortsätta vara hennes vän?
Dina svar kanske kan vägleda dig till hur du vill gå vidare med det här.
Sen behöver vi komma ihåg att det som sist och slutligen är det upp till honom vem han tycker om, det kan varken du eller din kompis göra något åt. Och om han skulle välja en av er men inte den andra så betyder det ju på inget vis alls att någon av er skulle vara bättre eller sämre – det är bara det att alla tycker om olika typer av människor.
Det som jag tror att skulle vara bra i den här situationen är om du vågade prata med din kompis om precis vad du känner, och säga att du vill vara ärlig med henne och önskar att hon också är ärlig med dig. Förklara att du tycker det är jobbigt att känna som du gör, men att du inte kan något åt det. Förklara också precis som du skrev till oss att du inte vill bråka över honom eller att det här ska förstöra er vänskap, för att du tycker så mycket om din kompis.
Med ärlighet kan man prata ut det mesta – svårare blir det att lösa såna här saken om man börjar göra saker i smyg eller bakom ryggen på den andra.
Lycka till, jag hoppas det löser sig på bästa vis <3
Kram, Kix