vad är det för fel på mej?
25.05.2020
hejsan! jag träffade en pojke för ungefär 5 månader sedan och vi har haft mycket problem med vår kontakt. han tycker om mig väldigt mycket och jag vet att han verkligen älskar mig, säger han åtminstone. men jag har så mycket problem med mig själv och jag vågar inte släppa in han helt. jag har känslor för honom men intalar mig själv att jag inte har det. jag drar mig undan direkt det känns som att vi är ”för nära”, vilket gör att jag känner mig irriterad på honom, och i de sekunderna känns det som att jag inte vill ha något att göra med honom. men direkt vi inte pratar saknar jag sönder honom. vad är det för fel på mig? hoppas ni förstår min poäng. trött brud :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.05.2020
Hej,
Det är ett ganska bekant problem, och tyvärr ingenting jag har någon direkt lösning på.
Du skriver att du har mycket problem med dig själv och att du inte vill släppa honom för nära, och jag tror precis som du att det kan vara orsaken. Du har säkert hört människor säga ett gammalt talesätt om att man inte kan älska någon annan innan man älskar sig själv, och till en del tror jag att det kan stämma. Om du är osäker på var du har dig själv så blir det svårare att veta hur man skall förhålla sig till någon annan.
Men det du skall komma ihåg är att du har rätt till dina känslor. Det FÅR vara rörigt och komplicerat, och till en del är det oundvikligt i den ålder där du är nu. Förhoppningsvis kan du vara ganska ärlig med honom och berätta att du behöver tid och utrymme - att det inte innebär att du inte vill ha honom i ditt liv men att det behövs plats för dig själv. Man måste ju inte vara tillsammans hela tiden (trots att väldigt många gör det.) utan DU har rätt att välja vilken sorts relation som är rätt för just dig just nu, och om du har tur så är det ett sätt som funkar även för honom.
Jag tror att du skulle må bättre redan om du släppte den bild du har av hur ett förhållande måste se ut. Om inte du själv mår bra så kommer antagligen inte relationen heller att göra det så därför måste du börja med att hitta ett sätt på vilket du själv kan må bättre. Det är inget fel på dig. Just nu är det bara så här du fungerar.
Kram
Tessi