Vad ska jag göra
30.07.2020
Hejsan, det är så att min pojkvän och jag har varit tillsammans i ett år. Han har många tjejkompisar men ingen som är riktigt nära. Utan han blir vän med många tjejer genom en av hans killkompisar. Han har många gånger sårat mig genom att ha en annan tjej i bilen då de är ut å kör. Han säger att de är hon som frågar och att han är snäll och har ingen skillnad på flicka och pojke.
Men han berättar åt mig så de är bra men jag blir så otroligt sårad och känner mig bortprioriterad. Vi har pratat och han förstår mig och sade att det inte ska hända igen. Han säger också att jag inte ska övertänka.
Jag har så svårt att förlåta nu och är så ledsen. Det känns bara fel och jag börjar dra mig undan fast han älskar bara mig. Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
03.08.2020
Hej,
Det bästa du kan göra är att lita på honom! Jag förstår att tankarna snurrar, men lägg tanken åt sidan och lägg inte för stort fokus på den. När den dyker upp igen, försöker du lägga den åt sidan igen. Som sagt, lita på vad han säger. Jag tänker också att han inte tänker att det är skillnad på tjej eller kille - han vill vara en god vän för alla. Det tycker jag du ska vara stolt över att han är! Tänk vad fint att han bryr sig om så många människor. Och som du säger - det är dig han älskar. Lita på det! Vila tryggt i hans ord! Känner du dig orolig, säg det högt, så du inte behöver bära på oroskänslan. Då kan ni prata om det igen, och du kan känna dig lugn sen igen. Så mitt bästa tips är att du ska höra till hans ord, lita på honom och vila i att han älskar dig samtidigt som han har många vänner.
Kram!
Malin Wiik-Norrman