Vått efter rakning
05.01.2019
Hej!
När man rakat allt/trimmat riktigt kort där nere, är det då vanligt att man blir överdrivet våt? Har rakat mig några gånger helt (också när jag trimmat kort) och blir alltid för vått där nere. När jag inte har sex, känns det ofta blött i underlivet och när jag väl har samlag med min pojkvän så blir de så blött att det varken är skönt för mig eller honom. Har inte dessa problem orakad och blir inte heller mera "tänd och våt" av att vara rakad. Frågar av ren nyfikenhet. Sonja

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2019
Hej.
Du har nog helt rätt i att man ofta får mer flytningar om man är helt rakad/vaxad i underlivet. Håret i underlivet finns där av en anledning, främst just för att fungera som ventilation, d.v.s. leda ut värme och fukt från kroppen och för att skydda. Slidan producerar hela tiden fukt - det är så den håller sig ren. Den spolar hela tiden bort främmande partiklar och smuts, men om det inte finns något könshår så landar fukten oftast rakt i trosan (utan att hinna torka). Och har man inget könshår så har man också trosan liggande direkt mot könet, vilket torkar ut slemhinnorna och då gör att de måste producera ännu mer fukt för att "hinna med".
Rakar man bort sitt könshår så uppstår det också lätt små sår och irritationer i huden som ökar mängden främmande bakterier - vilket i sin tur kan öka mängden flytningar.
Så de saker man borde tänka på om man väljer att ta bort allt könshår är att tvätta sig dagligen med bara vatten (inte tvål), att inte använda för åtsittande kläder, och att helst sova utan trosor. Undvik att använda trosor av syntetmaterial och undvik strings. Känner man av irritation i underlivet så kan man först och främst försöka smörja det med t.ex. babyolja.
Hur mycket könshår som anses attraktivt är lite beroende av vilken trend som råder. Just nu anses det snyggt att vara helt hårlös, men från ett medicinskt perspektiv är det alltså inte speciellt fräscht. Var och en bestämmer ju trots allt hur de väljer att ha det. Som med det mesta här i livet så finns det för- och nackdelar med allt.
Kram
Tessi