Vestibulit
25.06.2019
Hej! Jag är en 21 årig tjej som varit tillsammans med min kille i 5 år. Under dessa år kan jag räkna på min hand hur många gånger jag kunnat ha sex utan att det gjort ont. Jag har länge tänkt på att det är något fel men inte orkat ta tag i saken, utan snarare trott det har varit något fel på mig. Jag har varit både kåt och våt, men det gör endå allti fruktansvärt ont. Jag har provat allt men inget funkar. Jag är nu ganska säker på att jag har vaginism men vet inte alls vart jag ska söka mig för att få hjälp med just detta problem. Finns det någonstans som är specifikt för ungdomar eller ett ställe dit man går för att få hjälp med sexrelaterade problem i Jakobstad, Vasa, Karleby? Jag har aldrig varit till gynekolog förr och skulle vilja komma till ett bra ställe. Det här tär på mitt självförtroende och på min relation. Jag är rädd och jag behöver hjälp. Oroad flickvän

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.06.2019
Hej,
Jag är ledsen att du har så ont att du inte kan njuta av ditt sexliv på det sätt som du skulle förtjäna att göra. Jag håller med om att du behöver få hjälp för att utreda vad smärtan beror på och vad du kan göra för att slippa den. Därför föreslår jag att du börjar med att boka tid till preventivrådgivningen på din hemort, så att du får träffa en gynekolog. Givetvis finns det också privata läkarmottagningar där man kan bli undersökt, men eftersom du inte har varit på en gyn. undersökning så tycker jag att du kan börja i din egen hemkommun - om du sedan skulle uppleva att du inte får den hjälp du behöver så funderar vi vidare på andra alternativ (t.ex. Lilja i Vasa.) Nackdelen med privata mottagningar är att besöken kostar, och det finns inte alltid någon garanti för att servicen skulle vara bättre trots att det är en privatmottagning.
Så börja med att besöka din egen gynekolog. Eventuellt behöver du en remiss till en specialist som förstår sig bättre på den problematik du upplever. Jag förstår att det 'är tungt och att det tär både på dig själv och på din relation - men det finns hjälp att få så ge inte upp <3
Kram
Tessi