Kille
19.07.2024
Hej, jag fick veta alla jag ska gå i gymnasiet med i höst och jag ska gå med en kille jag har haft ögonen på lite under hela högstadiet och typ haft lite intresse av. Hur ska jag typ ”ta kontakt” med honom utan att det blir stelt och uppenbart? Vi snappar lite ibland och så, men borde jag säga något på snap? Hur ska jag hinta om att jag gillar honom op eyt bra sett
Vi har inga genemsamma kontakter eller vänner ..
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
22.07.2024
Hej!
Grattis till din gymnasieplats! Vad roligt och spännande det ska bli att börja i samma skola som en person du haft ögonen på under högstadiet. Att gå över från högstadiet till gymnasiet är ju en helt ny början i sig. Nu har du möjlighet att få en ny fräsch start i ditt liv och fokusera så sådant som ger dig glädje och sånt som känns viktigt för dig. Just nu verkar det ju vara tanken på den här killen och möjligheten till att utveckla någon sorts relation med honom som ger dig hopp och energi. Därför tycker jag absolut att du ska gå efter det som du vill ha.
Det låter ju som att ni redan har kontakt och en god grund för att starta mer djupa konversationer. Du t.ex. fråga honom vad han känner inför att börja gymnasiet. Du kan också dela med dig av dina egna tankar och förväntningar. Ni kan även relatera till varandra eftersom ni lyckades komma in på samma skola och peppa varandra inför de kommande 3 åren.
Du kan också försöka starta en konversation nästa gång han skickar en snap till dig. Du kan t.ex. fråga vad han gör och sedan ta konversationen vidare därifrån. Fundera för dig själv vad du vill veta om honom och försök att sakta men säkert smyga in dessa frågor när ni skickar med varandra. Om han t.ex. är ute och kör med sina vänner kan du fråga om han gillar att göra sånt på sin fritid osv. Det är ett bra sätt att visa att man är genuint intresserad av vad den andra har för sig och det visar också att man bryr sig och vill lära känna den andra bättre.
Jag tycker personligen inte att det gör något att det blir lite uppenbart att du är intresserad. Det är ju egentligen en bra sak och tyder på att man är mogen och inte försöker spela något sorts spel. Det ger ju också den här killen chansen att tydligt visa vad han vill. Det minskar samtidigt risken att det uppstår missförstånd kring känslor och avsikter. Om du visar vad du vill så är det lättare för honom att göra samma sak. Men jag förstår nog att du helst vill "känna lite på vattnet" innan du dyker i. Men du kan riktigt bra börja med att skicka lite fler snaps åt honom där du ställer frågor eller berättar vad du själv håller på med så får du ju se hur han reagerar på det. Du kan lägga fokus på att hitta saker ni har gemensamt. Om ni t.ex. råkar kolla på samma serie eller dylikt så är det ett jättebra samtalsämne som kan leda till att konversationen flyter på och att båda känner att ni klickar och har mycket att prata om.
Det kommer tveklöst att bli lite lättare när ni väl ses i skolan. Då har du chansen att känna av vibbarna lite bättre och där kan du även försöka prata mer med honom. Du får gärna ta hjälp av dina vänner i den här situationen. Ni kan tillsammans försöka prata lite mer med honom och hans vänner så att det kanske inte blir så uppenbart att just du är intresserad av honom (ifall du inte vill att det ska märkas). Ni kan också hitta på saker tillsammans med honom och hans vänner efter skolan så att du och han får mer orsaker att ses och umgås. När du känner dig redo får du gärna föreslå att ni träffas bara ni två någon dag.
Det du skrev i hemliga rutan ser jag nog som goda tecken så som jag tolkar det så finns det nog någon form av intresse från hans sida. Därför tycker jag att du ska vara modig och ta kontakt med honom på ett eller annat sätt. Oavsett hur det går kan du alltid vara stolt över dig själv att du gav det en ärlig chans och att du var modig. Varje chans man tar och varje relation man har (lyckad eller misslyckad) så kommer att lära en nya saker och hjälpa en att växa och mogna. Därför hoppas jag att du följer ditt hjärta och din magkänsla.
Hoppas att det här var till någon hjälp. Tveka inte att skicka på nytt ifall du undrar över något. Lycka till med gymnasiestudierna i höst och kom ihåg att ha roligt!
Kram <3
Rosanna