Killproblem
19.08.2019
Hej. För ungefär två veckor sedan träffades jag och denna kille för första gången. Vi hade det trevligt och avslutade kvällen med lite hångel. Sen dess har vi inte träffats. Jag har velat träffa honom igen men han verkar int ha varit lika på. Sen ikväll pratade vi om det och vi båda var lite osäkra på hur vi kände men vi bestämde oss för att träffas igen snart och se hur det känns efteråt. Men saken är den, jag sa att jag inte är ute efter något seriöst men gärna skulle träffa honom igen - vilket stämmer. Nu undrar jag om han kanske tänker att vi ska bli kk’s? Jag skulle gärna hångla och mysa igen med honom men jag vet inte. Är liksom osäker på vad jag känner. Har inte haft sex förut heller. Jag skulle nog kunna tänka mig ha sex med honom även om vi inte är i ett förhållande då min oskuld inte är speciell för mig på så sätt. Men jag är orolig för vad andra skulle tänka om jag skulle ha sex med honom t.ex. andra gången ja träffar honom. Personligen bryr jag mig inte men ah, ja vet inte. Tänk så tror han att vi ska ha sex nu när vi träffas igen? Tänk så vill jag inte det då i stunden? Vad ska jag göra? Ska ja träffa honom igen? Jag tänker ju också så att jag är ju 17 år, jag får väl ha lite roligt med andra om jag så vill. Tycker det är så mycket press på att man bör va i ett förhållande om man ska göra nåt sånt men varför ska man int bara få ha kul me nån annan utan att behöva va i ett förhållande? Ah, hjälp. Förvirrad tjej

Ungdomsinformatör Ida svarar
20.08.2019
Hej!
Tack för din fråga!
Du ska göra det du känner att du mår bra av och det du vill. Dina vänner kan ha synpunkter på vad du ska göra eller åsikter om personen, och det har dom säkert för att de bryr sig om dig. Vill du inte ha något seriöst just nu så är det helt okej, det är du som väljer det. Man behöver inte alltid vilja ha ett förhållande. Det kan vara att när en person som du tycker om riktigt mycket så kommer den känslan att du vill ha ett förhållande uppstå. Utgå från vad du vill göra och vad du känner. Då är det bra att vara ärlig mot den man träffar, så båda är medvetna hur läget ligger till.
Angående det att ifall han skulle vilja ha sex nästa gång ni ses. Vill du ha sex så är det okej, vill du inte ha sex så är det också okej. Det är bara att säga till ifall du inte vill. Du behöver absolut inte känna på nått sätt att du borde. Känn efter vad du vill göra, vill du mysa så gör ni det.  Utifrån din fråga så förstår jag så att ni har varit ärliga mot varandra hur ni känner och tänker, vilket är bra.
Ta hand om dig!
Kram, Ida