Klamydia? Herpes?
08.12.2018
Hej, jag hade sex senast den 1/12-2018 så ca 1 vecka sen. Hela vecka har jag haft illaluktande flytningar, inte tjocka utan väldigt tunna och genomskinliga. Medt så man känner doften så mycket. Jag hade oskyddat sex och är orolig för att ha fått en könssjukdom. Min kille va oskuld när vi träffades och har aldrig legat med nån annan. Dock har jag legat med en annan men senast jag låg med han var 2017 så känns omöjligt att ha fått det därifrån. Min slida har en sån otrolig klåda och jag duscha idag men ändå blir det lite som Flens mellan blygdläpparna? Vet ej hur jag ska förklara men otroligt äckligt är det! Och det kliar extremt mycket. Har provat att få en sån vaginal tablett mot svampinfektion som man ska stoppa upp men klådan osv försvinner inte. Känns bara som det blir värre. Tänkte gå och kolla mig på måndag för klamydia osv men är tacksam för svar av er.
Med vänlig hälsning, rädd tjej Räddtjej..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
På basen av det du skriver så tycker jag inte att det låter sannolikt att det skulle röra sig om en könssjukdom, utan jag misstänker snarare att du har fått en infektion i slidan. Om din kille faktiskt var oskuld så har han knappast smittat dig, och även om det är möjligt att få symtom på en könssjukdom även efter en lång tid, så verkar det konstigt att en gammal könssjukdom skulle börja ge symtom precis nu då du har haft sex med din nya kille.
Sperma är egentligen ganska "dåligt" för slidans pH-värde. Slidan har ett väldigt surt Ph, medan sperman är basisk, vilket lätt leder till att slidans pH-värde blir fel om man har oskyddat sex och inte tvättar sig efteråt. Kanske speciellt då man har en ny partner. (efterhand brukar slidan vänja sig lite.)
Jag tycker att du skall vända dig till en ungdomsmottagning för att få remisser till både tester för könssjukdomar och för att ta en bakterieodling så man får kolla upp om din infektion är en sådan som behöver behandling. På ungdomsmottagningen kan de även ge dig goda råd om hur du kan sköta om din infektion på bästa sätt. Men grundregeln är att tvätta sig med vatten en gång om dagen (aldrig tvål i underlivet!) och gå utan trosor/sova utan trosor så ofta du kan så att underlivet får andas.
Kontakta ungdomsmottagningen så fort du kan så får ni reda upp situationen.
Kram
Tessi