✌????????????
06.12.2019
Jag fick min mens i somras (juni) och hade den i ca. 2 veckor. Efter det kom den inte förens augusti, sen hade jag den regelbundet i ca 3 månader. Och nu är den försenad med ca 13 dagar. Betyder detta att det är något fel eller är den bara oregelbunden? Och ifall den är oregelbunden, hur länge kommer den att vara de? ????????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2019
Hej.
Det är helt normalt att mensen är oregelbunden, speciellt då man är ung - men även senare i livet. Att den ofta är oregelbunden då man är ung beror på att kroppen inte är riktigt färdigutvecklad ännu. För de flesta blir mensen mer regelbunden med tiden, men hur fort det går är väldigt individuellt. Vissa får regelbunden mens efter ett år, och andra först efter tio år.
Så länge du inte är sexuellt aktiv så har det inte så stor betydelse, förutom att det är lite irriterande att man inte vet när mensen skall komma. Det är nog bara att ta det lugnt och ha tålamod med din kropp.
Kram
Tessi