Alhainen verensokeri
16.03.2017
Hei,
Ongelmani on jatkuva "heikotus", ärtyneisyys ja väsymys. Tuntuu,että olo on ruokailun jälkeen alle tunnin ok,sitten taas alkaa kalvaa pahoinvointi.
Olen 170cm pitkä ja painan 71kg. Olen käynyt kahdesti sokerirasituskokeessa (raskauksien takia,kun bmi oli 25) ja näissä sanottiin,että tulokseni ovat " jopa liian hyvät ". Paastoarvo oli 3.7,eikä arvot nousseet korkeimmillaankaan kun vähän yli 5. Myöhemmin mittasin verensokerin tunnin päästä ruokailusta,niin se oli vain 4.5. Yli kuuden se ei nouse varmaan millään..
Minulla on add-diagnoosikin, keskittymisvaikeuksia ja hajamielisyyttä siis.
Onko tälläinen ihan normaalia? Painoni on taas herkuttelujen takia noussut,joten haluaisin laihduttaa, mutta kaikki tekee ihan kamalan olon. Mitä ruokavaliota pitäsi noudattaa? En huomaa oikein eroa eri ruokien tekemässä olossa. Jatkuvasti on pieni näläntunne ja heikotus.
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
30.03.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kuten mainitsetkin, verensokeriarvosi ovat hyvät, hienoa.
Jatkuva heikotus ja väsynyt olo, ei ole normaali olotila. Mainitset ettet ole huomannut mitään eroja eri ruokien tekemässä olossa, syöthän kuitenkin riittävästi? Silloinkin kun halutaan pudottaa painoa, on syytä aina kiinnittää huomiota riittävän ravintopitoisiin ja riittävän kokoisiin annoksiin yhdessä säännöllisten ruokailuaikojen kanssa.
Suosittelisin heikotuksesi ja pahoinvointisi vuoksi sinua hakeutumaan lääkäriin, joka voi määrätä mahdollisesti tarvittavia verikokeita tai muita kokeita oireidesi syyn selvittämiseksi. Samalla voisit myös kysyä lääkäriltä millainen ruokavalio olisi suositeltavaa juuri sinulle. Sinulle sopivaan ruokabalioon minun on valitettavasti vaikea ottaa kantaa pelkästään tämän kysymyksesi perusteella. Mikäli asuinpaikkakunnallasi on mahdollista päästä joko ravitsemusterapeutin tai liikuntaneuvojan tai parhaassa tapauksessa molempien vastaanotolle, suosittelisin. Tällöin saisit ruokavalion tueksi ohjausta sinulle sopivasta liikunnasta jolloin ruokavalio ja liikunta tukisivat toisiaan painonhallinnassasi.
Miia, terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja-Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.