Anus hål
21.04.2022
Hej, jag har stretchat ut min anus håla med olika object och min hela hand rums in i den. Men jag har ett problem jag kan inte hålla mitt bajs det bara kommer ut och de är ett problem,pojke 17 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2022
Hej,
Som du kanske redan vet så finns det i ändtarmen två ringmuskler, en inre och en yttre. Den yttre ringmuskeln (anus) är delvis viljestyrd, d.v.s. den kan åtminstone till en del spännas eller slappna av enligt situation. Den inre ringmuskeln sitter ca 10 cm upp, inuti ändtarmen och den är inte viljestyrd utan reagerar på tryck. Så det är väldigt viktigt att man är försiktig då man har analsex för att inte skada denna - eftersom det kan leda till de problem som du beskriver - men så länge man ÄR försiktig så behöver man inte heller oroa sig över att analsex i sig skulle leda till analinkontinens.
Så om det nu är så att du inte mer har kontroll över analen och inte kan hålla tillbaka avföring så tycker jag att du skall vända dig till en läkare för att bli undersökt så får ni tillsammans fundera över hur problemet eventuellt kan lösas.
Hälsningar
Tessi