Är jag övervikt?!
06.08.2019
Hej jag är en tjej på 14 år och är ungefär 163 cm lång och väger 64 kg. Jag har länge kännt mig större och klumpigare än ALLA mina vänner och jag HATAR min kropp! Är jag övervikt och om jag är det vad kan jag göra för att bli smal?? Elisabeth

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.08.2019
Hej!
Din vikt är normalvikt.
Ett stor misstag som vi människor gör är att vi jämför oss med andra. Människor har olika kroppsuppbyggnad, längd och personligheter, så vi kan inte jämföras. Ifall du tänker negativt om dig själv och din kropp så börjar du tro på det till sist, och dom negativa tankarna är hjärnspöken. Dom stämmer inte.
Ställ dig vid en spegel, när du ser på dig själv i spegeln så säger du "jag är fin" och "jag duger precis som jag är". För det är sanningen. Gör detta varje dag. Efter en tid kommer du att märka skillnad på dina tankar om dig själv. Det finns inget rum för någon negativ tanke om dig själv när du ser dig i spegeln. Du kan även hitta fler tips på den här sidan.
Ta hand om dig!
Kram, Ida