Ärr
19.06.2021
Hej,
Detta är en väldigt random fråga, men kan hättor lämna ärr? En bet mig för 3 veckor sedan och jag föste bort den med handen och det blev ett blödande sår som var ungefär 5cm långt (en bit under brösten), nu verkar det börja se ut som ett ärr... T

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.06.2021
Hej,
Jag måste tyvärr medge att jag inte vet vad "hättor" är, jag gissar att du menar någon insekt för de träffar jag hittar är antingen en huvudbonad, en fågel eller en fisk - och det känns inte så sannolikt :)
Men om det t.ex. är någon form av broms(?) så ja, de kan lämna ärr. Egentligen beror det mest på vilken hudtyp du har och hur kraftigt du reagerar på insektbett.Det innebär ändå inte att ärret skulle lämna kvar resten av livet - men kanske för en tid. Det är i princip samma sak som med mygg, människor kan reagera väldigt olika på myggbett. Vissa får knappt några märken alls medan andra får stora svullnader som kliar länge.
Det man kan göra direkt efter att man har blivit biten är t.ex. att smörja stället med Hydrokortison, som i viss utsträckning kan minska reaktionen. Men utöver det är det nog bara att vänta på att bettet försvinner.
Kram,
Tessi