Biten
15.07.2021
Hej, ja bleiv just biti åv nan jävla irriterand stickflogo typ 3 gang? Er dehe farligt? Kan di ge na kosntigt virus elo na så ja döir? Så na tokot på animal planet ein gang. Stickflugujävel

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.07.2021
Hej,
Jag tvivlar på att det är farligt. Undantaget skulle vara om det var t.ex. ett bi och du råkar vara allergisk - men då skulle du nog vara medveten om det - eller ha blivit medveten om det vid dethär laget.
Om det var t.ex. en broms så kan man reagera olika mycket. Det är lite individuellt, men beror också på vad det var för kryp som bet en. Vid behov kan du smörja stället med Hyrdrokortison-salva eller ta en antihistamin. (T.ex. om det kliar mycket eller är väldigt svullet.)
Men här i Finland finns det inga flygande insekter som sprider virus som skulle vara dödliga. Så på den fronten kan du vara lugn.
Kram,
Tessi