BRÖST
17.02.2019
Hej! Jag är en tjej på 13 år (05). Jag behöver hjälp. I princip alla i min klass har fått bröst utom jag, känner mig lite efter om man ska säga så... Jag vet inte om mina bröst börjat växa. De är lite hårda och det gör lite ont om man rör dem. När kommer jag få mina bröst? :/

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2019
Hej.
Det du skriver om dina bröst låter helt normalt.
Då brösten börjar utvecklas så brukar det kännas som hårda klumpar bakom bröstvårtan. Oftast finns de i båda brösten, men den ena kan dyka upp före den andra och de är inte alltid lika stora. "Klumpen" eller "plattan" är själva bröstvävnaden som har börjat utvecklas, och i sig alltså ett tecken på att brösten har börjat växa.
Du behöver inte oroa dig alls fast det känns som att alla andra har fått bröst utom du - precis som du säkert har hört så utvecklas alla i olika takt, och med tanke på din ålder så är det inte ovanligt alls att brösten inte har vuxit ännu. För vissa går det snabbare och för andra tar det längre - och det berättar egentligen inte så mycket om vilken storlek brösten kommer att få senare i livet.
Försök att ha tålamod med din kropp och tycka om den. Du är själv den som är mest kritisk till din egen kropp - och det är sist och slutligen helt onödigt. Du ser ut exakt som du skall se ut just nu. Vänta i lugn och ro - det är det enda du kan göra och brösten kommer nog.
Kram
Tessi