Bröstmuskelinflammation
03.04.2019
Hej! Får 1 månad sedan började jag få ont i bröstet/bröstbenet/revbenen, runt de området. Det låg som en tryckande känsla som kom och gick. Det högg ibland till under höger bröst ut i sidan. Samma sak på vänster sida men inte lika starkt. Det gick inte över och blev värre. Efter ett tag ringde jag 1177 och åkte in till vårdcentralen. På första stället sa dom att de kunde vara en inflammation och att de går över och jag kan ta Ipren. Det hjälpte inte så jag åkte in till närakuten. Där tar dom EKG som ser bra ut, och konstaterar att de är en typ av bröstmuskelinflammation. Fick antiflammatorisk medicin som jag skulle äta i en vecka sen skulle alla smärtor vara borta sa han. Nu två veckor efter det så är inte smärtan/huggen borta. Jag känner fortfarande ett tryck, det ör jobbigare när jag anstränger mig, och jag vågar inte träna som förr. Jag jobbar på en mataffär så sitter mycket i kassan om de kan ha nått att göra med detta. Jag blir så fruktansvärt orolig, och rädd att det ska vara något allvarligt. Jag googlar runt som en galning för att se om jag har typ cancer men att läkarna inte ser det. Vad ska jag göra nu? Härda ut smärtan? Eller gå till ett tredjeställe?
Kramar från orolig tjej Johanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej,
Jag tror inte att det skulle vara nån form av cancer, och inte heller tror jag att ditt googlande gör någon som helst nytta - snarare tvärtom. Jag tror, precis som de som undersökt dig, att det är frågan om en inflammation i bröstmuskeln. Men eftersom du ännu känner av smärtan och de menade att den skulle ge med sig inom en vecka så tycker jag att det är helt befogat att du kollar upp saken en gång till. Det beror knappast på att de skulle ha missat någonting, utan antagligen mer på att inflammationen är segare än de antog, men för din egen sinnesros skull så tycker jag att du kan kolla upp det.
Jag är osäker på hur systemet fungerar på den ort där du bor, men kontakta vårdcentralen och boka en ny tid så de får undersöka dig en gång till. Oroa dig inte.
Kram
Tessi