Bröstvårtor
30.06.2020
Hej!
Jag upplever att sen jag bytte p piller har mina bröstvårtor blivit mer platta och inte så utåtstående, vad kan det bero på? Vet inte om de har med p pillerna att göra.
Men är det farligt om de blir så? Eller kan de ha med hormonella förändringar att göra?
Brösten förändras ju under många år så de kanske är normalt att få så nu eller?
Dom blir styva så fort man rör dom, annars är vårtgården & bröstvårtan typ platt..
Blev lite orolig för cancer när ja läste om de, är 19 år gammal.
Anna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.06.2020
Hej,
Precis som du skriver så fortsätter brösten att utvecklas även efter puberteten, så det behöver inte nödvändigtvis ha någonting att göra med dina p-piller - men indirekt kan givetvis hormonerna i pillren påverka saken så att brösten utvecklas. Formen på dina bröst låter inte alls onormal så jag tycker inte att det är någonting du behöver stressa över. Alla tjejer har olika bröst - så bara för att dina bröst inte ser ut som din bästis' så betyder det inte att det är något "fel" på dem.
Cancer tror jag inte att du behöver oroa dig över, i all synnerhet inte om båda brösten ser likadana ut.
Ta det lugnt och tyck om din kropp.
Kram
Tessi