För mycket frukt?
24.02.2021
Hej, kan man äta för mycket frukt?
Jag har börjat byta ut tex kex och chips mot frukt istället när jag är sugen på något på vardagar. (Jag har inte uteslutit sötsaker ur min kost, bara minskat på det för att inte bli så trött). MEN, kan man äta för många äpplen per dag tex? Jag äter säkert runt 4 äpplen och 3 bananer minst per dag och skulle egentligen vilja äta mera, men det blir att jag istället äter annat jag egentligen inte vill ha för att jag tänker att jag äter för mycket frukt. Hoppas det inte blev för flummigt! Jag undrar alltså bara om man kan äta för mycket frukt och hur mycket man max ska äta, tex hur många äpplen? Älskar äpplen

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
26.02.2021
Hej,
Så bra gjort att byta ut en del sötsaker och chips mot frukt, men som du skriver förstås inte byta ut allt det goda, det vore ju trist och onödigt :)
Om vi kommer till mängden frukt så finns det en rekommendation om att vi vuxna ska äta minst 500g per dag pga hälsofördelarna, men i den mängden ingår också grönsaker och bär. Man kan också tänka så att man dagligen ska äta frukt/grönsak/bär vid minst fem tillfällen, dvs något till varje måltid under dagen. Allra helst kan man äta mest av grönsaker men viktigaste är att man äter det gröna/frukten/bär just till måltider och inte emellan måltider, dvs inte småäta.
Så det är lite svårt att säga men sisådär mellan 2-4 frukter per dag känns som normal mängd, gärna till det två-tre portioner grönsaker så vips har du 500g med råge ????
Angående äpplen är de ju toppen, klokt är det att variera livsmedlen för att få variation i näringsintaget dock. Jag ger ett exempel nedan och förstås menar jag att annan mat också ska ätas till måltiderna ????
Frukost: bär, frukt
Lunch: grönsaker
Mellanmål: frukt
Middag: grönsaker, frukt
Kvällsmål: frukt
Frågor på det så är det bara att återkomma.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare