Försenad mens
09.12.2019
Jag fick min mens i somras (juni) och hade den i ca. 2 veckor. Efter det kom den inte förens augusti, sen hade jag den regelbundet i ca 3 månader. Och nu är den försenad med ca 20 dagar. Betyder detta att det är något fel eller är den bara oregelbunden? Och ifall den är oregelbunden, hur länge kommer den att vara de? ????✌????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2019
Hej,
Nej, det är ingenting som är fel utan din mens är bara oregelbunden precis som du själv skriver. Det betyder bara att din kropp inte ännu är helt färdigutvecklad - och även om kroppen skulle vara det så är det inte ovanligt att mensen ibland kan vara sen eller utebli. Kroppen är inte en maskin utan påverkas hela tiden av allting vi gör, så ha tålamod med den och stressa inte.
Det finns inget sätt att veta hur länge din mens kommer att vara oregelbunden. För de flesta blir mensen mer regelbunden ju längre man haft den och ju äldre man blir, men det gäller inte alla. Genom att äta p-piller kan man oftast göra mensen regelbunden, men det är inte någonting jag tycker att du behöver överväga ännu. Det är nog bara att ta det lugnt och ge det tid.
Kram
Tessi