Försenad mens (svara snabbt!!!)
15.01.2020
Hej! Jag är jätte orolig eftersom min mens är 4 dagar försenad (skulle behöva få den i lördags) och jag hade sex senast för ca 2 veckor sen men använde kondom. Men några dagar innan det hade vi (jag och min pojkvän) varit utan kondom i runt 1 minut under sexet men satte sedan på en och fortsatte. Kan jag vara gravid? Jag har även en ätstörning men äter ändå helt okej just nu men kan det också vara något som påverka det? Har även ätit starka smärtstillande mediciner nu i ungefär en veckas tid pga allvarlig halsfluss och läste nånstans att det kan också Påverka menscykeln. Jag är super orolig och är rädd att jag ska vara gravid. Borde jag köpa ett test? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2020
Hej,
Eftersom din mens redan är fyra dagar sen och du vet att det kan finnas en risk att du kan vara gravid så tycker jag att du skall testa dig. Det är alltid en risk att ha sex utan kondom - även om det är bara en minut. I försatsen som kommer innan utlösningen kan det finnas tusentals levande spermier så ja - risken finns, även om den inte är stor.
Men med tanke på din ålder så är det ju inte heller ovanligt att mensen kan vara oregelbunden, och alla saker vi går igenom (ätstörningar, stress, infektioner) kan påverka hur menscykeln fungerar. Så om testet visar negativt så tycker jag att du skall ta det lugnt och vänta på mensen i lugn och ro.
Men börja med att testa dig så behöver du inte stressa över saken efter det.
Kram
Tessi