fråga
08.09.2020
Hej
Tycker kvinnor om att ha sex bakifrån.? Har läst och hört att det kan vara skadligt.Hon har svårt att satt och det blir svårt att hålla stät i analhålet.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2020
Hej.
Med att ha sex "bakifrån" kan man mena både vaginalt sex och analsex, men i ditt fall menar avser du analsex.
Du har rätt i att det kan vara skadligt, om det görs på fel sätt och man inte vet vad man håller på med. Med analsex är det andra "regler" som gäller än vid vaginalt sex. Till exempel så finns det inget naturligt glidmedel i analsen, vilket gör att man måste använda glidmedel. Musklerna i analen är inte heller viljestyrda utan reagerar reflexmässigt på tryck, vilket innebär att om du för in någonting i analen så måste detta göras långsamt - och i det skedet man når den inre slutarmuskeln så måste man vänta i 20 sekunder på att den skall öppnas - annars gör det väldigt ont och man löper stor risk att skada både muskeln och slemhinnan - vilket i sin tur kan leda till problem med inkontinens precis som du skriver.
Alla tycker inte om analsex, men om det görs på rätt sätt så finns det ingenting som säger att det inte skulle kunna vara bra. Den första förutsättningen är att alla inblandade måste vara med på det som händer. Om man inte vill göra det så kommer man att spänna sig vilket kommer att leda till att det gör ännu mer ont. Och då det är frågan om analsex så får det inte göra o0nt. Om det gör ont så gör man fel och då måste man backa.
Då man försäkrat sig om att båda två vill ha analsex så använder man mycket glidmedel och tar det långsamt. Man kan inte ta modell av hur det ser ut i porrfilmer för där använder de oftast bedövningsmedel för att det inte skall vara så smärtsamt. Det går med andra ord inte att tränga in eller stöta lika hårt eller intensivt som vid vaginalt sex. Så ta det långsamt och vänta på att kroppen hinner med, vilket tar minst 20 sekunder. Bäst är det om det är personen som tar emot (tjejen i detta fall) som rör sig och tar in killen i den takt hon klarar av. Det är givetvis också viktigare med hygienen i detta sammanhang. Om man vill fortsätta med vaginalt sex efter analsex så måste båda två tvätta sig ordentligt innan man fortsätter eftersom risken annars är stor att man överför bakterier till slidan/urinröret vilket lätt leder till urinvägsinfektioner.
Kommunikation är viktigt i alla former av sex, men i all synnerhet då det handlar om analsex eftersom risken är större att man skadar sig om man är oförsiktig. Men om man gör det på rätt sätt så behöver man inte oroa sig över att det skulle vara mer riskabelt än någon annan form av sex.
Kram
Tessi