Frågor ni kanske kan svara på???
10.12.2018
Ni är kanske inte rätt att fråga, men ni kanske kan vägleda mig lite, åtminstone.
Jag har ett (ganska) stort födelsemärke. Jag vill gärna få bort det, och vet att man kan skära bort dem om de är stora och i vägen.
Så då är mina frågor:
*Måste man vara i någon speciell ålder när man tar bort dem, eller kan man vara tonåring?
*Hur går man till väga? Vad är första steget? Ringer man och beställer tid någonstans eller liknande? /Känner mig ful.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.12.2018
Hej.
Ja, födelsemärken kan tas bort antingen om de är kosmetiskt störande, om de är i vägen så att de t.ex. skaver mot kläderna eller om de förändras eller ser oroväckande ut.
Jag tycker att du skall börja med att boka en tid till en sjukskötare som får ta sig en titt på födelsemärket och som sedan kan boka en läkartid åt dig. Beroende på var födelsemärket sitter (om det t.ex. sitter i ansiktet) så måste det kanske göras privat, men i "enkla" fall görs det på hvc av en "vanlig" läkare. Det är ett litet ingrepp som görs i lokalbedövning. Ofta blir såret sytt med några stygn, som sedan avlägsnas efter 7-10 dagar.
Det är bara att ringa till hvc och boka en tid.
Kram
Tessi