gravid..
09.10.2019
hej. det är jag igen som hade frågat om det var möjligt att bli gravid genom om sperman varit på pappret och så torkat jag av mig på skoltoan https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/snalla-svara-snallla här var det jag tidigare ställt frågan.. men efter typ 2 dagar fick jag min mens och den var normal. men nu så har jag mycket flytningar när jag till ex promenerar 5 minuter så måste jag sen gå till toan och torka av mig . jag skäms att jag frågar er om det trots ni har skrivit att jag inte kan bli gravid på detta sättet men jag undrar om flytningar har någonting med det o göra. jag googlade på graviditets symptom en av de var att man har mer flytningar Lisa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.10.2019
Hej.
Du behöver inte skämmas över att fråga saker här, det är ju därför vi finns :)
Men du behöver inte oroa dig. Du KAN INTE bli gravid genom att torka dig i underlivet med ett papper. För att det skulle finnas någon som helst risk med det skulle pappret behöva vara så genomdränkt med sperma att det skulle vara genomblött (och även då skulle det vara en ytterst dålig metod att bli gravid) och du skulle knappast torka dig i underlivet med ett papper som droppar av någonting??
Visst, flytningar kan förekomma rikligare under graviditeten, dock är det mer sannolikt i ditt fall att de beror på en liten infektion eller störning i bakteriefloran i underlivet. Tvätta dig inte mer än en gång om dagen - och enbart med vatten, använd inte för tätt sittande kläder och sov utan trosor - så tror jag att flytningarna kommer att minska. Men det är också helt normalt att man under vissa dagar i en normal menscykel har rikligare flytningar.
Bara att andas ut och leva vidare.
Kram
Tessi