Graviditet
14.04.2021
Tjena, jag undrar om man är gravid hur mycket påverkan har det på fostret tex om man röker, dricker alkohol eller tar droger ? Alice

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2021
Hej.
Det enkla svaret på din fråga är att det påverkar fostret mycket om du röker, dricker alkohol eller tar droger. Det finns oräkneliga forskningar på alla de skador som kan uppkomma på fostret om detta görs. Vilka skadorna är och hur stora kan variera från fall till fall, också beroende på när under graviditeten som fostret har utsatts för gifterna.
För att ge det svar som min lärare gav då jag studerade; om du kan vara utan så skall du vara det - och om det känns som att du inte kan vara utan så har du ännu större orsak att vara det.
Fostret kan inte själv välja, så det ansvar man har som gravid är att fatta rätt beslut för en annan  - och då är det ganska enkelt. Idag kan man även göra barnskyddsanmälningar om barn som inte ännu är födda, och för gravida kvinnor som har problem med missbruk finns det hjälp att få. Alla barn borde ha rätt att födas friska - i riktigt alla avseenden kan man inte påverka det som blivande förälder MEN i de saker man själv kan påverka så har man definitivt ett ansvar att göra det.
Kram,
Tessi