Grov tandläkarskräck
08.02.2021
Hej!
Jag har länge haft tandläkarskräck men det har blivit mycket mycket värre.. jag vågar inte alls gå till tandläkaren och jag vet om att jag har hål i tänderna som jag skulle behöva laga asap. Min fråga, finns det chans att bli nersövd medan tandläkaren lagar hålen? Jag har nämligen försökt att ta tjuren vid hornen och gå till tandläkaren och laga hål men ingen bedövning funkar på mig..känner av allt och det tar så ont så jag har blivit traumatiserad efter. Går det att ordna att bli nedsövd här i området någonstans och isåfall hur?
Desperat

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.02.2021
Hej,
Att söva någon "bara" för att borra hål i tänderna är en sista utväg, eftersom det är väldigt dyrt, och alltid medför större risker än ett "vanligt" tandläkarbesök. I första hand brukar man försöka ge patienten lugnande medicin om tandläkarbesöket upplevs som obehagligt - och dessa mediciner brukar fungera bra. Det är ganska vanligt med tandläkarskräck så du är varken den första eller sista patienten som upplever det svårt.
Jag förstår din tandläkarskräck, och jag förstår din önskan att hellre sova dig igenom ingreppet. Men oavsett vem som sköter dina tänder och hur det sedan görs så krävs det ändå att du går på ett första besök så att de får undersöka tänderna och planera vad som behöver göras. Jag tycker därför att du skall boka en tid till tandläkaren och vara helt ärlig med att du har svår tandläkarskräck. Då kan de ta detta i beaktande och planera besöket enligt det. Om det sedan bokas en tid för själva behandlingen (lappa hål o.s.v.) så kan de planera in att du skall få pre-medicinering innan ingreppet.
Ett annat alternativ är att du går till en privat tandläkare där de ger narkos. Men eftersom du då måste betala för det själv så är det oftast det som är problemet. Och även då krävs det först en undersökning av tänderna för att veta vad som behöver göras.
Börja med att kontakta tandvården och säga precis som det är. De som jobbar där är ju också "bara människor" så jag tror nog att ni tillsammans kan få det att lyckas, med lugnande mediciner, bedövning och tålamod.
Kram,
Tessi