Gynekolog
26.11.2019
Hejsan! Jag har aldrig varit till gynekolog. Det är ungefär 1,5 år sen jag förlorade oskulden och nu är jag i ett förhållande och har ett aktivt sexliv (använder p-piller). Började helt plötsligt fundera att ojdå, det har jag inte ens tänkt på att besöka! Tog förgivet att man skulle få en kallelse. Så nu undrar jag att är jag ett undantagsfall, alla andra verkar ju ha besökt gynekolog?? Är det något som jag också borde göra eller går det att söka upp en först vid eventuella problem?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.11.2019
Hej,
Olika kommuner har lite olika system då det gäller besök hos gynekologen. I många kommuner fungerar det så att man t.ex. påbörjar p-piller och äter dem ett tag, och i samband med att receptet behöver förnyas så bokas en tid till gynekologen. Givetvis kan man boka en tid själv redan tidigare om man skulle behöva det.
Ta och kolla på ditt recept när det behöver förnyas nästa gång, eller också kontaktar du preventivrådgivningen och bokar en tid. Om du inte har några direkta problem eller bekymmer så är det ju ingen panik med saken, men det är bra att kolla upp att allt är som det ska iaf.
Kram
Tessi