Hallå
14.09.2020
Hej, har börjat med minipiller och får dem gratis 3 månader men varför behöver jag betala för dem sedan? Trode det var gratis...
Och är minipiller bra mot akne? Minipiller

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2020
Hej,
Tyvärr är det så på den ort du bor att man inte (ännu) har rätt till gratis preventivmedel. I de flesta kommuner i Österbotten är preventivmedel gratis för personer under 25, men i just den kommun där du bor så har man inte ännu fattat ett beslut om den saken. Därför är det bara de tre första månaderna som är gratis för dig i nuläget.
Jag hoppas på att någon politiker i din hemkommun skulle driva denna sak vidare, eftersom det är en viktig fråga.
Minipiller har inte nödvändigtvis den positiva effekt på hyn som p-piller har, eftersom de har en annan sammansättning. Men därmed inte sagt att hyn skulle bli sämre av dem. Jag tycker att du skall följa med situationen och se hur de påverkar just din hy.
Kram
Tessi