Hälsokontroll
18.09.2022
Nu i 8:an har man ju hälsokontroll och är orolig att man måste ta av sig underkläderna för att alla tror att man måste göra det under kontrollen, är det en sak som man bara säger eller måste man faktisk ta av sig underkläderna? Har lämnat och fundera på det så tänkte det är bäst om jag frågar någon. Om man måste göra det får man säga att man inte vill/inte ätr bekväm med att göra det? Tack för svar! Jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.09.2022
Hej,
Nej, du behöver inte ta av dig underkläderna på hälsogranskningen. Hälsogranskningen görs ju för din skull, för att kolla upp att du mår bra och det är inte meningen att den skall vara obehaglig. Under hälsogranskningen går man igenom många olika saker, både hälsotillstånd, matvanor, sömn, koncentration, relationer och hemförhållanden. Tanken är att få en så heltäckande bild som möjligt av hur du mår.  Anledningen till att man måste klä av sig alls är att läkaren/hälsovårdaren kollar att din rygg är rak och att dina ben är lika långa, men du får givetvis behålla underkläderna på. Ingen kan heller tvinga dig att klä av dig om du inte vill.
För killar ingår det att läkaren undersöker testiklarna för att kontrollera att de är på plats. Om killen t.ex. har trång förhud så är det ett bra tillfälle att diskutera saken. Men detta är inte heller alls lika dramatiskt som man kan ha hört om. Det går snabbt och görs som sagt för elevens skull - inte för läkarens.
Ingen panik. Både hälsovårdaren och läkaren är vana att göra dessa undersökningar så du behöver inte oroa dig över att det skall vara pinsamt.
Kram,
Tessi