Har jag en könssjukdom?!
05.12.2018
Jag är 15 och har nyligen byt sexpartner, hon går på P-piller så vi använder inte kondom efter hon sagt hon inte har någon könssjukdom. Men en vecka efter vi börjat ha samlag har det börjat klia i urinröret och runt "urinrörsöpningen" på ollonet. Nu är jag rädd att detta kan vara en könssjukdom, och om jag testar mig, vad händer då (15år)?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Som du kanske vet så går de allra flesta som är smittade med en könssjukdom omkring och tror att de är friska. T.ex. 75% av alla som har klamydia har inga symtom alls. Så OM din nya partner är den som har smittat dig så kan det hända att hon helt enkelt inte vetat om att hon varit smittad, ELLER så är det i själva verket ditt ex som smittade dig och DU som förde det vidare till din nya partner.
Det jag menar är alltså att det inte spelar så stor roll vem som har smittat vem, eftersom man antagligen inte får veta det. Det som däremot spelar roll är att ni båda testar er för könssjukdomar, eftersom det är någonting man borde göra varje gång innan man har oskyddat sex med en ny partner.
Ring till preventivrådgivningen i din hemkommun (mödrarådgivningen/familjeplaneringen/ och be dem lägga in remisser till dig. Testerna är gratis och oftast räcker det med ett urinprov. Det kan också röra sig om någonting så enkelt som en svampinfektion, även om det inte är så vanligt bland killar.
Tala med din tjej, och så ringer ni till preventivrådgivningen och ber om remisser båda två, så är problemet förhoppningsvis snart ur världen.
Kram
Tessi