Hej….
24.10.2022
Jag har nyligen för första gången i mitt liv rört min vagina med tanken om att fet skall vara sexuellt och efter en stund så sprutade det ut nogåt som var som kiss men det var inte det jag hade liksom ingen kontroll men det kändes väldigt bra. Emma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.10.2022
Hej,
På basen av det du skriver så är det svårt att veta om detta är någonting du verkligen har upplevt eller om det är någonting du enbart fantiserar om. (Samtidigt kan man ju fråga sig varför du isf skulle sätta tid på att hitta på en fråga, men jag skall ge dig ett svar.)
Det jag tror att du funderar på är det som kallas för kvinnlig ejakulation. Ofta talar man om det också med orden "fontänorgasm", men jag tycker att det är ett missvisande ord eftersom det inte nödvändigtvis alls har någonting med orgasmen att göra. Med andra ord är det inte som med utlösning för killar (som oftast sker i samband med orgasm), utan ejakulationen för tjejer kan uppstå när som helst bara det sker rätt form av beröring. Detta med kvinnlig ejakulation har blivit nästan tröttsamt genom att det i porrfilmer framstår som någonting som alla tjejer "borde klara av", medan det sist och slutligen finns ganska lite vetenskaplig forskning på området. Både då det gäller vad vätskan egentligen består av, varifrån den kommer och i vilket syfte. Det som är helt säkert är att det är väldigt överrepresenterat i porrfilmer där det verkar som att det är så det går till för alla. I porrfilmer är det därför oftast kiss man ser, eftersom inte nära på alla tjejer ejakulerar. Det är inte heller ett självändamål att göra det eftersom det inte nödvändigtvis känns mer eller annorlunda än någonting annat. Då det kommer till kvinnlig ejakulation är det som det mesta andra då det har med sex att göra - det är väldigt individuellt och känns inte likadant för alla.
om det skulle vara så att du fick det så får du vara glad över att du hittade någonting nytt som kändes skönt. Hela poängen med sex - oavsett om det är någonting du gör ensam eller tillsammans med någon annan - är att det skall kännas bra. Det är inte meningen att sex skall vara en prestation eller uppvisning av tricks.
Hälsningar
Tessi