Hjärta
26.11.2019
Jag e 16 och mitt hjärta slår 90 gånger i minuten vet att de inte beror på min vikt så undrar om de e normalt för brukar ha ångest och sånt så kanske det är därför men ja vill ha svar om det är farligt eller om det är fullt normalt ????????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.12.2019
Hej.
Vad man har för puls hänger bara delvis ihop med t.ex. hur bra kondition man har. Du skriver själv att du brukar få ångest och det kan absolut påverka saken. Precis som du skriver så beror inte pulsen på att du skulle ha övervikt, snarare tvärtom, eftersom du är lång och smal.
Jag tycker att du skall gå och tala med din hälsovårdare på skolan så att hen kan kolla ditt blodtryck, och vid behov kan ni boka en tid till skolläkaren. Men jag tror inte att du behöver oroa dig över din puls såvida du i övrigt mår bra.
Kram
Tessi