alkoholproblem
09.07.2016
Hej! Jag är orolig för min pojkvän och hans hälsa. Han har diagnosen ADHD sen han varit liten men som blivit mildare med åren.
Nu är det så att jag fick veta av honom då han berättade för mig att han har problem med sitt drickande och kände sig väldigt hjälplös då han inte kunnat göra något åt det. Är rädd att något ska hända honom och vill verkligen hjälpa och stötta honom. Han skämdes enormt för att han har problem med alkohol och inte klarar av att dricka ansvarsfullt. Han ljög även först att allt var bra till han slutligen svarade då jag ringde honom och nästan tvingade honom att berätta. Vi båda grät i två timmar i telefon och ingen av oss visste vad vi skulle ta oss till. Båda var även rädda att vi skulle göra slut men vi löste det och stöttar varandra nu :) han är väärldens finaste pojkvän och skulle aldrig sluta älska honom för det han berättade <3 för hjälp måste ju finnas att få eller åtminstone en lösning på problemet.
Han får lagligt dricka alkohol som 18åring men började redan som 15-16 åring dricka med vänner och många gånger spårat ur rejält. Då han sedan träffade mig blev det lite bättre.
För honom är jag det viktigaste han har och hela hans liv och klarar inte av att de skulle hända något för min skull eftersom det skulle göra extremt ont om något hände honom. Men det har varit gånger då han lovat dricka mindre men sedan kommit hem full och druckit alldeles för mycket.
Han vet att han inte borde dricka så mycket att två glas räcker istället för fem. Men samtidigt får han en känsla av att han vill/måste vara ännu mera full än vad han är. Och dricker mer än han behöver.
Är nu väldigt orolig för honom, vad ska vi göra? Är det pga hans medicin och att han har ADHD? orolig flickvän

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
12.07.2016
Hej orolig flickvän!
Äjäj, det här låter absolut inte bra, nä... Och värst är att jag vet att i din kommun finns det inte så mycket rusmedelsvård eller missbrukarvård. Men kommunen samarbetar med närmaste stad och där finns mera hjälp. Kommunen är skyldig att ordna hjälp för honom och antingen kan man gå direkt till A-rådgivningen i närmsta stad, eller via hemkommunens socialbyrå. De kan sedan skicka remisser och står för kostnaderna för vård och har även lite egen rådgivning via Livsstilsmottagningen för mental hälsa och/eller missbruk. Kolla på din kommuns hemsidor, så hittar du kontaktuppgifter och telefontider. Det är helt okej att bara ringa och fundera med dem också, han blir inte automatiskt klient någonstans bara för att man hör sig för om möjligheter och ber om råd. Socialbyrån har även en ung socialhandledare som han eller du skulle kunna tala med och som kan fungera lite som en kontakt- och stödperson.
Sedan kan han även söka hjälp via HVC. Vem som helst där (han kan ju boka tid till någon läkare för någon inbillad krämpa och sedan säga som det är för läkaren). Där via kan de sedan också se vilka valmöjligheter han har, om det exempelvis skulle funka med något slags samtalsterapi till att börja med. Att pang på lägga in någon på anstaltmissbrukarvård tror jag nog inte att kommer att hända, utan det blir troligen öppenvård av något slag, någon form av behandling.
Alternativt har han redan en egenläkare eller psykiater i och med ADHD-medicineringen och då kanske det skulle vara bäst att tala med hen som första person, som känner till hans medicinska bakgrund. Det är mycket möjligt att medicinen ställer till det för honom, även om alkoholberoende i sig kan drabba vemsomhelst. Och man ska ju inte någonsin blanda mediciner med alkohol, just för att man inte har en aning om hur man kommer att reagera.
Som jag skrev så kan man söka sig direkt till A-rådgivningen också. A-rådgivningen är en öppenvårdsenhet dit personer med rusmedelsproblem och deras närmaste kan söka sig när bruket av rusmedel orsakar problem eller oroar personen själv, dennes familj eller arbetskamrater. Vården baserar sig på frivillighet och förtroende. Målen för vården ställs upp tillsammans med klienten. Vårdteamet består av socialterapeuter, sjukskötare och läkare som specialiserat sig på missbrukarvård. Arbetsformer är individuellterapi, familje- och gruppterapi samt läkemedelsvård som stöder dessa. Vården är avgiftsfri för personer från er kommun och fås på både svenska och finska. Kontaktuppgifter hittar du om du googlar med A-rådgivning och kommunnamn.
Din kommun har även avtal med Ungdomsstationen Klaara i Vasa, dit man som ung kan gå med missbruksbekymmer. Från augusti borde det finnas en svenskspråkig socialhandledare där också.
Det är jättebra att ni båda inser att det här kan bli riktigt, riktigt allvarligt om ni inte tar tag i det - och att det är redan allvarligt. Alkoholen borde ju inte få äventyra ert förhållande, er framtid, era liv på det här viset och det var stort och modigt av honom att våga berätta för dig. Hoppashoppas att han orkar gräva fram lite mod till och berätta för någon professionell hur han har det, så att han kan få ordentlig hjälp med en gång. Vi inbillar oss så lätt att vi ska/kan/borde klara oss ur problem av den här typen på egen hand och blir så besvikna när vi inte kan det, när det kommer bakslag och återfall. Människan är dock inte skapad att klara sig helt på egen hand och utan andra människor - vi behöver varandra! Så skulle han få ordentlig hjälp direkt, utbildad hjälp enligt fiffiga metoder och med allt det stöd och den förståelse som proffsen kan ge, så skulle det gå så mycket bättre och snabbare och han skulle lära sig så mycket om sig själv och livet på samma gång.
Han behöver dig också, men du ska inte vara ansvarig för honom, utan han behöver professionell hjälp för att komma ur det här. Alkoholberoende (Alkoholism) är ju också en sjukdom, och inte försöker man ju bota cancer eller sköta sin diabetes helt på egen hand heller. Eller tro att flickvännen har kunskapen och styrkan att lotsa och stöda någon genom en sådan här process. Så sök hjälp! Hjälp honom att söka hjälp! Han klarar det här, han kommer att klara sig ur det här beroendet - bara han får hjälp i tid och ju tidigare desto bättre. Man behöver inte vara fullfjädrad alkoholist för att få hjälp, utan ju snabbare han får stöd desto mindre skador av alla de slag hinner ske och förhoppningsvis kan ni då se tillbaka på det här om ett år som ett dåligt minne blott!
Stooor kraaaaaaaaaaaam för att du frågade oss om råd och stoooooooooooooor kraaaaaaaaaam för hur du tog hans hemlighet! Du är guld värd! Om du känner att det blir tungt, så finns det en hel del anhörigföreningar som du kan få stöd och råd av, bara att googla!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Alexandra