Banan i min snippa
14.09.2021
Hej! Jag har ett problem. Jag var kåt här om dan, så jag tänkte att jag skulle lägga in en banan i min snippa. Det var kanske inte bästa iden jag har kommit på. Nu är det så här att den gick av i min snippa. Men jag fick ut den men det gjorde ont och tog ett tag. Finns det några andra saker man kan lägga in i sig som inte kan gå av? Elwa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2021
Hej,
Precis som du skriver själv så är det en dålig idé att lägga in någonting i slidan som kan gå sönder, som inte är rent eller som det kan lossna delar från. I bästa fall leder det bara till irritation eller smärta - i värsta fall till att man skär sig eller att man får nån typ av infektion. Men till skillnad från ändtarmen så kan ingenting försvinna upp i slidan spårlöst - utan går oftast förhållandevis lätt att ta ut.
Det finns massor av olika saker du kan lägga upp i slidan, men du måste tänka på dessa tre saker:
• Föremålet måste vara rent. Det får inte lossna färg eller ämnen från ytan av det. Alla sexleksaker behöver tvättas efter användning för att de skall vara rena och trygga att använda. Om man är osäker så kan man alltid trä på en kondom på föremålet.
• Föremålet får inte vara vasst så att man kan skära sig eller göra sig illa på det.
• Föremålet får inte vara så skört att det kan gå sönder eller att delar kan lossna.
Följer du bara dessa råd så kan du använda vad som helst, och idag kan man köpa vibratorer i t.ex. Citymarket (ingen åldersgräns på det) så det finns ingen anledning att riskera sin underlivshälsa med att ta risker.
Kram,
Tessi