Behöver råd fort om Kokkolas sjukhus !!
22.07.2018
Hej Decibel, jag är på sjukhus. I fredags tog jag bussen till Jeppis för hade skurit mig själv och blev rädd. Jag tejpade fast en binda på såret så det inte skulle rinna blod. När jag kom fram sydde de mig och så trodde jag att jag fick åka hem, men de sa att jag ska va här tills vidare. Har varit här hela helgen och ser inte ut som jag blir hemskickad, de vill utreda mig i kokkola. Så är här och väntar på plats vid Kokkolas sjukhus. Jag känner mig på nåt konstigt sätt distanserad från mig själv. Jag har varit på sjukhus förr, men det skulle ju inte hända igen. Det här var ju sommaren när jag skulle må bra. Jag skulle jobba och va med kompisar o köra för har precis fått körkort. Men nu är allt fel igen. Det känns som det aldrig kommer bli helt bra.
Kan de svenska i Kokkola? Hur är sjukhuset där? Visst hamnar jag på vuxen avdelningen när jag fyllt 21 i år? Och hur blir det med mitt sommarjobb? Blir jag uppsagd om jag måste vara länge borta? Kommer jag få en egen kontaktperson på kokkolas sjukhus och kan hen isf svenska? Kommer jag att få ha min telefon? Hjälp! Jag är jätte nervös, vet ingenting. Svara fort snälla! A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2018
Hej.
Förlåt att du fick vänta på svaret. Jag tycker att det är bra om de håller dig kvar ett tag så att situationen lugnar sig. Du skriver att du upplever att du är distanserad från dig själv och att du känner dig nervös, vilket givetvis är helt förståeligt i din situation - men just därför också värt att ta på allvar. Om du har skurit dig själv så att du måste sys så är det någonting du behöver hjälp med - så är det helt enkelt.
Både i kokkola och i Vasa finns det nog personal som talar svenska, och man brukar sträva till att ha en egenvårdare som talar patientens modersmål eftersom det annars blir väldigt svårt att kommunicera kring viktiga saker.
Jag förstår att det känns jobbigt och trist att bli inlagd nu på sommaren då du hade planerat att göra annt - men alltid går inte saker enligt planerna och huvudsaken är faktiskt att du börjar må bättre - så kan du njuta i lugn och ro av alla somrar som kommer efter denna. Det är ändå "bara" EN sommar, och det definierar ju inte heller hur hela resten av sommaren kommer att bli.
Olika sjukhus har lite olika policy då det gäller telefoner, och ibland också då det gäller vilken avdelning man blir inlagd på. Men min gissning är nog att det är på vuxensidan eftersom du är över 21.
Försök att inte känna stress. Inte känna att du "missar" någonting, utan att istället verkligen lägga din energi på dig själv. Tala, alldels ärligt om allting - då finns det de absolut bästa förutsättningarna att börja må bättre och att få hjälp. Våga be om hjälp och var inte rädd för att fråga om det är någonting du undrar över.
Jag hoppas verkligen att du börjar må bättre.
Många kramar
Tessi