Blod
05.12.2019
Hej! Jag är en tretton årig tjej eller på måndagen blir jag fjorton. Föra året på min födelsedag var inte bra. I början av 2019 så blev jag otroligt deprimerad pågrund av att en nära till mig skrev nånting fult åt mig på sociala media. Och det lede till att jag började skära mig själv, på ena armen. Jag såg då verkligen inget ljus. Men jag fortsatte att kämpa för jag viste att mina föräldrar älskar mig. Typ fyra månader efter så fick mina föräldrar reda på det för det var några i min klass som hade sakt åt en lärare i lågstadiet att jag hade är på min arm. Så då ringe vår klasslärare till min ena förälder och på det viset fick min familj reda på att jag skärde mig. Men jag slutade då, och livet började faktiskt se ljusare ut, vist jag hade dagar då jag ville bara kära mig men jag gjorde det inte. Sen började sommarlovet jag var varenda dag hemma var inte till nåns för jag hade slutat att ha kontakt med dem eftersom jag inte ville att de skulle se hur dåligt jag mådde. Sen bökade högstadiet allt var bra jag trodde att jag skulle bli någorlunda hel igen men ike sa nike. Jag fick flera nya vänner. Som jag verkligen älskar. Och jag har inte rört ett rakblad sen våras men det blev bara för mycket för mig nu och jag antar att jag int årk mer med allas åsikter. Jag försöker att vara stark år mina vänner och min familj men inombords vill jag bara bryta ihop. Jag vill inte säga till nån för jag vill inte oroa nån. Jag har många vänner som har redan mycket problem sen innan, och jag vill inte gå till en kurator för då får mina föräldrar reda på det.
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
10.12.2019
Hej!
Grattis på din födelsedag i efterskott! Jag hoppas att din 14e födelsedag var bra, att du fick fira den med människor du tycker om och att du fick någonting gott att äta.
Då man skär sig är det ofta ett sätt att uttrycka känslor som man inte vet hur man ska hantera eller klarar av att uttrycka på annat vis. Smärtan på insidan blir så mycket att man istället försöker flytta över den till en fysisk smärta genom att göra sig själv illa, till exempel med att skära sig. Jag vet inte om du pratade med den här personen som skrev någonting hemskt åt dig på sociala media som gjorde att du inte kunde hantera dina känslor på annat vis just då och att du fortsatte skära dig. Skulle du kunna tänka dig att säga åt den personen att hen sårade dig djupt och att det fortfarande inte känns bra nu efteråt? Det var bra att du slutade skära dig och efter vad jag förstår av din fråga så vill du sluta skära dig nu också. Förra gången slutade du skära dig då dina föräldrar fick reda på det så tänk om det ändå skulle vara en bra sak att de skulle få veta? Jag kan föreställa mig att det är mycket jobbigt för dig att berätta det, att du kanske till och med skäms för att de ska få reda på det, men jag är övertygad om att de vill hjälpa dig och att du ska ha det bra. Så om du inte kan berätta det åt dem själv skulle en skolkurator eller hälsovårdare kunna hjälpa dig med det. Både kurator och hälsovårdare har tystnadsplikt, men då det kommer till allvarliga saker som att någon skadar sig själv är det viktigt att de berättar åt en förälder. Så det skulle vara så viktigt att du kunde berätta åt någon och sedan gå i samtalsstöd hos kurator, psykolog eller hälsovårdare och då diskuterar man fram vad de måste berätta om för dina föräldrar för de får inte berätta vad som helst som du säger eftersom de har tystnadsplikt. När det är frågan om att en minderårig skadar sig själv gäller inte längre tystnadsplikten eftersom det kan vara farligt att skära sig.
Ju fler personer man har i sin närhet som man kan prata med desto bättre, fastän andra (kompisar) kanske inte kan hjälpa blir det lättare om man öppnar upp sig för någon som står en nära eller med någon som arbetar med att hjälpa och stöda. Om du vänder på det och tänker att om någon i din närhet skulle må dåligt, skulle du försöka hjälpa och stöda den personen? Samma måste gälla även för dig själv, för du är inte en belastning för de som står dig nära och jag är övertygad om att de verkligen vill finnas där för dig! Dom kan inte hjälpa dig om du inte berättar hur du mår och det är så viktigt att du skulle få hjälp och stöd så att du kan må bättre och sluta skära dig!
Många kramar, Diana