blöder ur underlivet? Inte mens!
25.01.2017
Hej
Jag har inte fått min mens ännu men jag blöder ur underlivet. Jag vet inte riktigt om det är mens eller inte men jag vågar inte fråga mamma eller så.
När jag onanerade så märkte jag att det blev blött så jag kollade och det va blod på fingret. Blodet är jätte rött och vissa dagar lite slemmigt. Det här har hänt en gång tidigare då jag testade att onanera men det sluta blöda efter några dagar. Men nu när jag testade igen började jag blöda igen! Det är exakt samma blod som första gången. Jag blev orolig då också men trodde bara att det var mens men det är det väl inte?
Va är det här? Jag har kollat runt på internet flera gånger nu och är jätteorolig! För jag vågar verkligen inte gå till någonslags läkare. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2017
Hej.
Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Onanerade du genom att stoppa in någonting i slidan? T.ex. dina fingrar eller något föremål. Isåfall finns ju risken att du har stött till slemhinnan där inne, eller att din slidkrans har spruckit upp lite så att det började blöda. Men isåfall tror jag knappast att det rörde sig om några stora mängden blod?
Med hur långt mellanrum var de olika tillfällena? Det är ju helt enkelt möjligt att det bara råkade sig så att mensen började då? Även om det kasnke känns osannolikt att det skulle råka sig så två gånger - men konstigare saker än det har ju också inträffat.
Det att du vid båda tillfällena har blött i flera dagar tyder mer på att det är mens, för jag tycker inte att du skulle åstadkomma en så stor blödning genom att stöta till slemhinnan. Men var ändå noggrann då du onanerar att du inte använder något vasst föremål i slidan, och att det är rent.
Jag tycker inte att du behöver gå till en läkare i nuläget. Följ med situationen och undvik att lägga in någonting i slidan ett tag framöver för att se om blödningen uppstår ändå. Då kan du vara ganska säker på att det är mens och inte ett "sår".  För tillfället räcker det alltså med att du själv håller koll, men om du får några andra symtom - t.ex. smärta, sveda eller klåda så tycker jag att du skall vända dig till en ungdomsmottagning för att få svar på dina frågor. De har nog hört konstigare saker så du har inget att skämmas över!
Kram
Tessi