Blödning efter att jag kommit
27.12.2018
Hej! Jag har den senaste tiden fått blödningar efter att jag kommit. Både när jag onanerar men också efter att min partner och jag har haft sex. Jag stoppar sällan in något så det kan inte bero på för trång eller att något spruckit. Det ser mer ut som mensblod. Fattar noll och ibland kan jag även få mensliknande smärtor efteråt. Något som kan vara värt att tillägga är att jag har pcos och därför är min mens sjukt oregelbunden och vissa månader får jag den inte alls medan andra kan jag ha ”mellanblödningar” rätt ofta. Typ samma mängd som blodet efter sex, fast det håller i sig i flera dagar. Jag skulle gärna vilja veta vad det beror på. Alex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej,
Jag gissar att det är muskelsammandragningarna i samband med orgasmen som gör att du blöder då du får orgasm. Det hänger antagligen ihop med din pcos, precis som du skriver.
Jag tycker att du skall kontakta en gynekolog som kan undersöka dig, ta cellprover, och vid behov lägga remisser till tester för könssjukdomar så att dessa kan uteslutas. I sig är det inte farligt att blöda, men det finns ändå anledning att kolla upp orsaken eftersom det är ett återkommande problem.
Så ring till vårdcentralen eller ungdomsmottagningen och boka en tid.
Kram
Tessi