brådskande
29.09.2014
Hej!
Jag tror jag har förstoppning. Min mage har inte fungerat på ett tag och jag undrar vad kan jag jöra för att få igång den igen? Ge många tips!
Tack

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2014
Hej.
Förstoppning kan vara riktigt besvärligt, och för många människor är det ett återkommande problem. Om det är någonting man lider av lite hela tiden så kan man genom att hålla koll på vad man äter försöka se till att magen fungerar. Vissa födoämnen gör avföringen mjukare och andra gör den hårdare, tyvärr gäller inte alltid samma regler för alla vilket innebär att man ibland måste pröva sig fram för att hitta det som passar just en själv.
Rent generellt brukar det i allafall vara så att fiberrika produkter hjälper till att hålla avföringen mjuk, medan fiberfattiga produkter gör den hårdare. Fiberrika produkter, och sånt som brukar hjälpa då man har tendens till förstoppning är t.ex. grovt bröd, frukter (speciellt plommon) grönsaker (blomkål, broccoli, bönor). Det är onckså viktigt att du dricker tillräckligt, så försök t.ex. att dricka ett extra glas vatten med alla måltider. Regelbundna måltider och motion hjälper även till att hålla magen glad. Det du skall undvika är t.ex. vetebröd, pasta och pizza.
Men om du fortfarande är förstoppad så kan det hända att det nu inte hjälper att lägga om kosten, uatn att du först måste ur dig den hårda avföring som finns där. Då kan du gå till apoteket och köpa något laxermedel, personalen kan hjälpa dig hitta rätt produkter. Det finns även laxermedel som man kan ta en liten dos av varje dag ifall att förstoppningen är återkommande. Men jag skulle ändå rekommendera att först och främst försöka äta rätt och att du försöker lära dig vad som är rätt och fel för just din kropp.
Jag hoppas att det reder upp sig. Förstoppning är ganska harmlöst, men kan ändå vara väldigt besvärligt. Sköt om dig!
Tessi