:D
21.05.2017
Hej!
Är en tjej på 15 år och har en helt normal kropp. Men skulle värkligen vilja träna å må bra liksom. Har ni några bra tips på hur man kan vilja träna äta nyttigt osv... Märker att mina lår håller på och bli rundare. Så vill ta tag i saken innan de går längre. (Inte enbart för att ja tycker jag är fet. För det är jag inte) Men vill må bra äta nyttigt åsåå :)
..

Ungdomsinformatören Liselott svarar
23.05.2017
Hej ..!
Att träna för att må bra är sååå mycket smartare än att träna för att få en snygg kropp. För vem avgör vad som är snyggt, och det kommer alltid att finnas någon som är snyggare. Däremot är det alltid man själv som avgör om man mår bra eller inte! Om man känner sig frisk och stark och hälsosam och livssprudlande - ja då känner man sig oftast ganska snygg också. Som om det goda humöret som hälsan medför skulle skina igenom inifrån och till utsidan :)
Det finns miljoner olika råd om hur man borde träna och äta för att det ska vara "rätt", vissa baserade på bondförnuft, vissa på trender och vissa är bara totalt huvudlösa. Och det finns hundratals olika sätt att träna på, allt från fotboll och gym till bergsklättring och breakdance. Att "träna" innebär dock alltid en ansträngning, du ska komma dig för att träna. Kanske planera in det i din dag, kanske boka tider eller fixa skjuts till stället där du ska träna, kanske betala dyra pengar för lektioner eller utrustning, kanske skaffa kläder som passar (eller se till att de är tvättade), kanske packa ner alla kläder och utrustning du behöver (och eventuellt glömma något viktigt), kanske komma överens med en tränare eller lagkamrater eller omgivningen (allt från gummor som blockerar i simbassängen till grannar som klagar på oljudet), kanske stå ut med träningsverk eller träningsrelaterade skador... Det är så himla lätt att tröttna och ge upp. "Jag far till gymet imorgon istället..." Och rätt som det är har månaderna gått och man har knappt tränat alls, annat än på att ha dåligt samvete.
Så mitt förslag idag är nyttomotion! Det enda du behöver göra då är att ta chanserna att röra på dig när de kommer, eller skapa dem åt dig själv. Du kanske inte ens tänker på att du motionerar för tillfället, du har helt enkelt för roligt eller är fullt upptagen med att göra något som känns intressant eller nyttigt tex för familjen. Den största begränsningen är inte pengar eller tid eller möjligheter, utan brist på fantasi. Och så behövs lite vilja att göra sådant som du kanske inte annars frivilligt skulle anmäla dig till. Här kommer en liten lista på förslag, men som sagt, använd fantasin:
Hoppa i studsmattan, simma några varv runt en sten när du är med kompisarna till stranden, ro en roddbåt runt en ö, räfsa farmors gräsmatta eller rensa hennes jordgubbsland (kanske lossnar en liten slant på samma gång), ta en dance-battle hos någon kompis (antingen till favoritlåtar eller med ett dans-TV-spel), träna in en koreografi till en favoritlåt (bara för skojs skull), gå en vandringsled i skogen (ta med grannens hund så blir det roligare), måla uthusen på gården, cykla till byn på en isglass eller cykla på upptäcksfärd till något ställe i byn dit du aldrig varit (säkert roligare med sällskap), gå på promenad och plocka blommor (senare i sommar), damma mattor, städa garaget, tapetsera om ditt rum, olja in terassen, lär dig hjula eller stå på händer eller gå på styltor, spela badminton på gräsmattan med ett syskon, kasta frisbee, tvätta och polera familjens bilar, tvätta mattor, klipp gräs, klättra i träd...
Gör något av det här, eller liknande saker du hittar på, minst en timme per dag hela sommaren, så ska du se att du får spänstiga, tonade muskler, hålls friskare, känner dig på bättre humör (mycket också för att du ser att du får saker gjort) och blir mer tillfredssställd med livet - för du lever ju livet medan du gör alla de här sakerna. Tänk hur mycket du skulle kunna skratta med kompisar medan du gör många av de här sakerna. Vilka minnen! Säkert mer värda än de då du bara ligger på stranden eller kollar Netflix ;) Och så finns ju kanske chansen också att tjäna pengar på det, som sagt. Kolla på http://www.arbetspoolen.fi/ om det finns en Arbetspool i din hemkommun!
När det kommer till maten finns det igen, som sagt, miljoner tips. Men gör det inte för komplicerat för dig, och lägg inte några mål. Ett bra tips att välja dina synder. Du behöver inte nödvändigtvis äta 100% hälsosamt eller följa någon diet, bara du nu inte äter allt ohälsosamt som kommer i din väg. Gillar du chips, men gärna äter bullar om det nu råkar serveras, så spara dig tills fredagschipset och skippa bullen, typ. Vräk inte i dig heller när det är godisdag, utan njut av det du äter, som om det vore livskvalitet istället för föda. Pröva nya smaker, gärna med ingredienser som är hälsosamma när man tänker efter och byt gärna ut dina vanliga födoämnen mot dessa lite annorlunda smaker. Till exempel kan du äta rågchips med smältost på fredan istället för chips med dip, sill på knäckebröd istället för nudlar... Gå med till butiken och använd fantasin igen. Hur skulle tonfisk med grynost smaka? Vad kan man använda rädisor och melon till? Se det mera som ett äventyr och spännande smakupplevelser än "nu ska jag minsann äta nyttigt och lite", då motiverar du dig själv så mycket bättre!
Lycka till - och minns att du gör det här för att berika ditt liv och må bättre!
Hälsar Liselott