dålig andedräkt
24.06.2015
Hej jag är en trettonårig tjej.Det är så att jag har jätte dålig andedräkt och jag lider verkligen av det.Det var en period då jag var jätte onoga med add borsta tänderna och jag fattade inte för de första att jag skulle få hål å dålig andedräkt å det började då ungefär då jag började 1:an så slutade mina föräldrar borsta tänderna mina å de frågade alltid om jag hade borstat mina tänder och då ljög jag alltid och sa ja.Och de har lett till att jag har säkert världens äckligaste andedräkt och det här har förstört så mycket jag kan inte komma nära en person utan att jag måste hålla andan helt för om jag har munnen stängd kommer det ur näsan och jag insåg ju inte alls hur det skulle sluta såhär då jag vet inte vad jag ska ta mig till det är riktigt illa verkligen jag kan ju inte heller pussa nån för då skulle de säkert spy eller nått så hemskt och jag är trött på att hålla andan när folk kommer tättintill mej jag vet inte om de går att fixa nu har jag börjat borsta mina tänder morgon å kväll å det blir ej bättre har jag för förstört det för hela mitt liv snälla hjälp mig jag mår så dåligt över dethär å gråter mej till sömns ibland då jag tänker på att jag aldrig kommer få en pojkvän eller nån utan jag kommer dö ensam kanske det låter som jag överdriver men det är verkligen jobbigaste problemet nånsin! :(

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
25.06.2015
Hjesan! Tråkigt att du fuskade med din tandborstning. Jag antar att du ändå regelbundet har gått hos tandläkare? Ifall du inte har oskött karies eller tandköttsinflammationer tror jag nog inte att du har så dålig andedräkt heller. Det är kanske mera vad du tror själv?!
Bosta dina tänder morgon och kväll med tandkräm i typ 2 minuter/gång. Använd gärna också tandtråd i tandmellanrummena. Använd gärna munvatten efteråt.
Om du vill kan du ju fråga någon i din familj om du har dålig andedräkt eller inte. Det finns tuggummin och munspray på apotek mot sådana problem. Ifall du dricker för lite vatten luktar du lätt illa ur munnen när du är lite torr. Det rekommenderas 2 liter vatten dagligen.
Lycka till! Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare