dålig andedräkt
15.12.2016
Hej! Det är så att jag har eller har haft dålig andedräkt. Jag har inte själv märkt av det men en del har sagt det, typ att jag haft det åtminstone på senaste tiden. Jag har funderat på orsaker och provade slicka mig på armen och sen lukta och det luktade faktiskt äckligt. Nu en vecka efter luktar dej ej lika mycket längre.
När jag åtminstone hade dålig andedräkt använde jag bettskena, använde inte tungskrapa, var förskyld och hade mens.
Har läst på internet att mens kan vara en anledning till sämre andedräkt.
Jag slutade använda bettskena, börja skrapa tungan, slutade vara förkyld och ha mens, och nu känns andedräkten bättre. Dock vet jag ju inte om den är det egentligen.
Men vad kan de hat varit för anledning?
Kan t.ex. bettskena ge dålig andedräkt? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2016
Hej,
Det kan nog delvis bero på bettskenan att du har haft dålig andedräkt. Bettskenan har man ju i munnen hela natten, så det är klart att det samlas bakterier i den. Därför är det viktigt att bettskenan rengörs på samma sätt som tänderna- med tandborste och tandkräm.
Tungskrapan är säkert ett bra sätt att minska på dålig andedräkt. Men dålig andedräkt kan också hänga ihop med karies eller tandsten, så om du vet att du inte har kollat upp dina tänder och att du kan ha hål i dem eller tandsten så finns det anledning att boka en tid till tandläkaren.
Slutligen så är det ganska ofta så att förkylning kan hänga ihop med dålig andedräkt, så det är möjligt att andedräkten känns friskare nu då du inte längre är förkyld. Men om du fortfarande är osäker eller känner dig besvärad så tycker jag att du skall tala med en tandläkare eller hygienist, de kan mycket om saken och har säkert goda råd på saker du kan tänka på eller göra för att din andedräkt skall bli bättre.
Kram
Tessi