Dålig tandläkare
19.02.2017
Hej!Jag har något jag är lite irriterad över så tänkte att jag ska prova decibel första gången hehe(Min kompis tipsade mig).Men iallafall det är så att när jag var till tandläkaren för några månader sen så hade jag ett hål som dom byggde.Innan vi byggde den tanden berättar jag att jag har haft värk i flera tänder. Jag är säker på att jag hade hål i dom men ändå fixade hon min tandläkare bara en tand.Fortfarande så har jag värk i flera tänder och ibland ilar de när jag äter och dricker.Man kan tillochmed se hålen så min tandläkare kan nog verkligen inte ha missat dom är väldigt säker på det. Jag blir riktigt arg när jag väntat så länge att få tid och jag haft värk så länge och så kan hon inte äns bygga de andra hålen också.Vet inte riktigt vad jag ska göra vill inte beställa en ny tid till samma ställe som inte kan göra deras jobb ens.Finns det nån annan tandklinik man kan fara till? kostar det isåfall? vet inte hur de funkar..för det är sjukt jobbigt att ha tandvärk 24/7.
Tack för svar på förhand. Nina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.02.2017
Hej,
Jag skall börja med att säga att jag inte är så väldigt insatt i hur tandläkare i olika kommuner arbetar. Så bäst svar får du säkert genom att ringa din tandläkare och fråga där.
Jag vet inte vilken sorts tid det var du hade till din tandläkare. Om du har rint och fått en akuttid för akut tandvärk så lappar tandläkaren det hål som verkar vara orsaken till värken. Men oftast har de inte obegränsat med tid, så ifall det finns flera hål så hinner de antagligen inte lappa dem alla på bara en tid. Ibland kan också ett hål i en tand "eka", så att det känns i flera olika tänder eller det kan vara svårt att veta exakt vilken tand det är som värker.
Så de lappade en tand. Då skulle naturligtvis det optimala ha varit att de hade gett dig en tid till så att du hade fått komma pånytt och lappa resten, men igen, OM det var en akuttid du var på så kan de inte alltid dela ut nya tider där, utan det måste ske via tidsbokningen. Men eftersom du fortfarande har ont i tänderna, så skall du ju absolut ta kontakt med tandläkaren pånytt och få en ny tid. Oftast jobbar det flera tandläkare på samma arbetspunkt så det finns ingen garanti för att det är samma tandläkare du träffar, och även om det skulle vara samma tandläkare så kan jag tycka att det skulle vara bra att den tandläkaren isåfall fick veta hur du har upplevt det - och att hen isåfall har en möjlighet att förklara sig (förutsatt att det finns något att förklara.)
Visst kan man gå privat, men då kostar det mer. Priset varierar väldigt mycket från ställe till ställe, inte är det ju så dyrt att man går i konkurs, men det beror ju på hur mycket pengar man har att spendera på det. Så jag föreslår nog att du ger den kommunala tandvården en chans till.
Kram
Tessi