Depression eller bara pubertet?
15.10.2021
Jag har varit ganska deppig de senaste månaderna och jag har många gånger frågat mina vänner efter stöd, för det mesta så hjälper det men det har blivit svårt att tro på allt de säger, som t.ex. att jag är fin som jag är o. sånt. För några veckor sedan så sa min vän att hen tror att jag bara går igenom en tuff tid i puberteten och att jag har väldigt mycket att tänka på. Jag vet inte vad, vem eller något nåmera, jag har kännt såhär sen sommaren och det börjar vara tröttsamt... Tips? ^.^

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du inte mår så bra just nu. Men jag måste ändå säga att jag tycker det är jättebra att du har såna vänner som du känner att du kan prata med! Sluta inte prata om saker och ting när det känns jobbigt, att kunna ventilera det man känner gör ofta att saken känns i alla fall liiite bättre. Men trots det så är det inte alltid så att ens kompisar riktigt helt kan förstå eller kan hjälpa, och det kan man ju inte kräva av dem heller. Så ifall du känner att du skulle vilja få mera hjälp med det som du går genom just nu så tveka inte att ta kontakt med exempelvis kuratorn på din skola (det är deras jobb att hjälpa med sånt här), eller så kan du exempelvis chatta anonymt med en psykolog eller någon annan handledare på Ärligt Talat-chatten.
Som din kompis säger så kan känslorna kasta mycket under puberteten (och överlag är det normalt att ha sämre perioder nu som då i livet) – MEN, du har känt såhär ganska länge nu i och med att det gått månader. Man brukar säga att redan efter att ha varit nedstämd två veckor i sträck så är det bra om man söker hjälp, för då kan det vara nåt mera än ”vanlig nedstämdhet”. Det är sånt som man inte ska behöva bära på själv, det går så mycket fortare att bli glad igen när man får hjälp, speciellt om man söker den i ett tidigt skede.
Här är också en lista på saker som du själv kan göra för att börja må bättre:
•         Sov ordentligt (undvik telefonen ett tag innan du går och lägger dig, det blåa ljuset stör sömnen)
•         Ät bra mat, regelbundet
•         Gå ut och gå eller på annat vis motionera
•         Fortsätt att umgås med vänner
•         Gör sånt som du brukar tycka är kul, fast det i stunden kanske inte känns lika kul som vanligt
•         Gör kreativa saker så du får ut dina känslor, exempelvis måla, dansa, eller skriv. Det behöver inte bli bra, huvudsaken är bara att man uttrycker sig på nåt vis.
Det här kan låta som ganska ”självklara” tips, men grejen är att vi människor behöver någon slags rutiner för att må bra. Bra rutiner hjälper kemikalierna i vår hjärna att hållas i balans.
Om du ännu vill göra nåt speciellt för att träna ditt huvud att hitta de bra sakerna i vardagen så kan du börja skriva tacksamhetsdagbok. Enligt mycket forskning så är tacksamhet och lycka nära besläktade med varandra. Skriv varje kväll ner 3 eller fler saker som du är tacksam över, saker som är bra. Det behöver inte alls vara några stora grejer, små räcker. På så vis övar du din hjärna att lägga märke till allt som är positivt runtom dig.
Ta hand om dig själv, du är värd bra saker!
Det kommer bli bättre igen <3
Kram, Kix