detox
29.01.2014
Kan ni snälla berätta om detox ? Hur man ska , hur länge..? Jag skulle vilja börja med en sundare livsstil och vill rena kroppen före. boaorm

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
04.02.2014
Hej boaorm!
Det var bra att du frågade om det här, först och främst för att nu hinner vi säga: för en växande ungdom? NEJ!!! Gå INTE och rådda till din kropps utveckling! Framförallt de hårdare och strängare versionerna av detox är inte hälsosamma för någon som fortfarande växer och utvecklas!
Sedan var det bra att du frågade, för bara genom en snabb googling fick vi en massa olika uppgifter om hur detox ska funka och vilka fördelar den har. Till exempel påstod en sajt att man går ner i vikt av det eftersom man förlorar vätska som lagrats i kroppen, medan en annan påstod att man går ner i vikt av själva matvalets utrensande effekt och nämnde inte ett ord om vätska. En tredje påstod att ja det är klart man går ner i vikt under detoxen eftersom man knappt får i sing någon näring, men att man ofta går snabbt upp i vikt tillbaka efter avslutad kur. Så det är som med alla andra fina dieter, renlevnadsknep och livsstilar - de "frälsta" väljer att framhäva de fördelar de själva tror hårt på. Det är alltså alltid bra att se på sådana här "fantastiskt livsomvälvande" med lite kritiskt öga och framförallt med sunt bondförnuft! Följ inget blint och tro inte på allt de säger.
Överlag har nog detox ett relativt bra rykte - om man gör en mildare variant av det, så frestar det inte på kroppen onödigt mycket eller farligt. Hela poängen med den är att få ut slaggprodukter och olika gifter som lagras i kroppen. Detox: detoxification = avgiftning. Men obs! En stor del av de slaggprodukter och gifter som det talas om i alla de här detox-programmen är ändå lagrade i vår fettvävnad, så går man snabbt ner i vikt frigörs de och det är inte hälsosamt för kroppen. Långsamt och lite i gången klarar kroppen av de här gifterna, inte massor på en gång. Huvudsaken är alltså att man gör en detox för att rensa kroppen en smula och för att ändra på livsstilen - det är ingen bra bantningsmetod och ska inte användas som en sådan. Dessutom menar modern medicinsk forskning att kroppen nog klarar av att få ut alla de här gifterna och slaggämnena med hjälp av "renhållningssystemet" (flera av de inre organen, huden osv) helt på naturlig väg ändå, utan speciella dieter. Men en av orsakerna till att det talas så väldigt varmt om detox är att folk i många fall tjänar en hel del pengar på det, såväl hälsokostaffärer som gör färdiga detox-produktpaket som eko-odlare. Och en annan är den mänskliga inbillningsförmågan - placeboeffekten. Nå, det må vara hur det vill med det - huvudsaken är väl ändå att man KÄNNER sig bättre?
Att minska på de gifter man får in är hursomhelst bara sunt bondförnuft i dagens värld då vi får i oss en massa tillsatsämnen, färgämnen och andra konstgjorda ämnen daglig dags. Det behöver man inte detoxa för att göra, det handlar mest om att välja bättre vad man stoppar i sig.
Detox är överlag en mildare och hälsosammare variant av den uråldriga fastan - under fastan fick man inte äta någon fast föda alls, skulle skölja ur tarmen osv, men det blev väldigt tungt för kroppen. Till och med farligt för vissa, när man plötsligt började rådda med blodsockret, matsmältningen och ofta med olika beroenden som tex av alkohol, koffein eller nikotin.Yrsel, trötthet, illamående, muskelvärk och orkeslöshet är faktiskt vanligare symptom under en detox-kur än allt det där positiva de räknar upp - inte bara för att kroppen är ovan och får en chock utan av den enkla anledningen att kroppen får för lite bränsle (kolhydrater, proteiner) för att orka fungera normalt och ens upprätthålla det vardagliga livet - än mindre motionera/träna. Beroende på metod, såklart, men "Nice and easy" är nog bäst för kroppen.
Här är en (engelsk) sida som framhåller kritik mot detox-metoderna - lönar sig i alla fall att vara medveten om riskerna: http://www.webmd.com/diet/detox-diets
och av alla de sidor som berättar om olika detox-metoder, så tyckte vi faktiskt att den här lät som om den skulle använda mest bondförnuft ;): http://www.hemmetsjournal.se/Medicin/Medicin-och-halsa/Detox/
Och av egen erfarenhet (en mild variant och en hårdare variant) kan vi säga "Njaaa... int veit ja nu..." och "Aldrig i livet jag gör om det där!" ;)
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna