Dröm jobbet
24.05.2021
Hej? Jag skulle vilja skapa musik men vet ej hur man går till väga?? Vad behöver man för grejer! Pogram mm? Var finns det någon utbildning? Hej
Mariah svarar

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.05.2021
Hejsan!
Så roligt att du är intresserad av musikbranschen! :)
Det är lite knepigt att ge specifika tips om utbildning när vi inte riktigt vet vad du är på för nivå just nu (exempelvis vad du kan om musikteori och om du spelar något instrument), men det finns några att välja mellan här i Österbotten beroende på vilken del av musikbranschen du är mest intresserad av! :D (sen finns det förstås fler alternativ om du är villig att flytta lite längre bort)
I Jakobstad finns YA och Novia:
Vid YA kan du studera till musiker, vilket betyder att du får en grundexamen i musik. Denna yrkesutbildning är treårig. Tack vare YA:s samarbete med Vasa Aftonläroverk kan du även avlägga en kombiexamen med gymasiestudier virtuellt.
Vid Novia kan du också bli musiker, eller musikpedagog. Novias utbildning i musik är den enda musikutbildning på svenska i Finland som ger en examen på yrkeshögskolenivå. Den tar fyra år.
I Lappfjärd finns Lappfjärds Folkhögskola, som oftast kallas kort och gott för Lafo. De har tre linjer – ljudteknikerlinjen, musikproduktionslinjen, och musiklinjen. Utbildningarna är ettåriga, men det är inte helt ovanligt att elever på Lafo väljer att gå fler än en linje för att få en bredare kunskap om musik och ljud. Dock får man inga ”slutbetyg” på sina studier på samma vis som vid linjerna vid Novia eller YA, men man får ett intyg och det ger en bra grund samt en möjlighet att fundera på vad du vill lära dig mera av.
Läs mera om vad de olika alternativen innebär på länkarna som vi bifogade!
En utbildning är ju nog ett bra sätt att komma igång med musik och komma in i musikbranschen, för handledningen man får gör ju att man blir bättre snabbare än man blir på egen hand – men man kan nog också göra mycket utan en utbildning, om man bara är villig att sätta tid på att lära sig. Både att spela/sjunga, samt använda olika program för att skapa musik.
För att spela in behöver du givetvis någon typ av mick, det finns många olika på marknaden beroende på dina behov. Många instrument kan man också skapa och editera i program nu för tiden även om du inte kan spela själv (men det är ju ändå något visst nice med ett organiskt ljud).
Denna inspelningsutrustning använder Maria:
- Macbook pro, behöver inte nödvändigtvis vara just den men det behöver vara en snabb dator med mycket ram-minne så den orkar med ljudproduktionsprogrammet
- Programmet Logic, det är ett rätt vanligt program som är prisvärt
- Externt ljudkort, Maria har RME fireface 400 men finns billigare ljudkort som funkar bra också
- Studio kondensatormikrofon för sång (finns i olika prisklasser) eftersom Maria främst är sångerska
- usb midikeyboard
För att lära sig nya program, musikteori eller instrument på egen hand så kan man ha god hjälp av youtube-tutorials, olika appar, eller bara att leka runt med vad man har :)
Lycka till!
Mvh, Maria och Kix