FAGERÖ
14.06.2019
Hejsan! Jag är en pojke som är 15 år. Där jag bor brukar vi åka till fagerö och festa då man har blivit 15.(jag tänkte inte dricka isåfall)Men det är så att det är på midsommaren. Då skulle jag helst av allt vilja vara hemma med min familj + släkt och inte åka dit och festa som mina kompisar. Men ändå vill jag åka dit eftersom jag vet att ja kommer ha kul när jag väl är där. Men då kommer jag få skuldkänslor att jag inte är med min familj och om jag inte åker kommer jag få skuldkänslor att jag missar något roligt i mitt liv. Hjälp mig vad ska jag göra???

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2019
Hej.
Jag förstår ditt dilemma, och jag tror att känslan är ganska vanlig hos personer i din ålder. Att man på ett sätt slits mellan önskan att vara med sin familj, och önskan att vara med sina kompisar. Det tröstar antagligen inte så mycket men ganska långt är det ju just det som tonåren handlar om, att man börjar frigöra sig från föräldrarna. Men det betyder INTE att du måste välja dina vänner framför familjen om det inte känns rätt.
Kanske du kan göra precis som i kommentaren du har fått, att du först spenderar dagen med din familj och firar med dem, och mot kvällen så söker du dig ut med dina kompisar. På det sättet får du kanske njuta av båda sammanhangen och behöver inte känna att du väljer det ena framom det andra. Men om du måste välja bara det ena så tycker jag att du helt enkelt skall följa din magkänsla. Oavsett vilket du väljer så finns det både för- och nackdelar med det jämfört med det andra alternativet, men oavsett vilket du väljer så kommer det också flera midsomrar och flera fester, så på sikt kommer du nog att hinna med båda två.
Ha en skön midsommar <3
Kram
Tessi