Finnar i underlivet
30.04.2021
Hej, jag har fått några stora, ömma finnar på underlivet. Alltså på venusberget, och de har antingen tryckts sönder själva när de varit så inflammerade eller har jag fått trycka själv (vet att man inte ska men de gör ont!!). Däremot har jag fått liksom bestående men efter det, ”finnarna” har inte försvunnit. De är istället nu som en hård ärta på samma ställe. Den ena har jag haft i över 6 månader och vill aldrig försvinna själv - vad gör jag och varför har det blivit så?!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2021
Hej,
Finnar kan dyka upp precis var som helst på kroppen, så i sig är det ingenting konstigt med att de dyker upp i underlivet. I all synnerhet om man rakar sig så uppstår det lätt irritation. Utan att ha sett dina finnar så låter det som att du har fått irritation precis vid en hårsäck, och under ärrvävnaden finns det ett inåtgroende hårstrå. (Alltså ett hårstrå som växer under huden och orsakar en lokal inflammation, men som inte kan ta sig ut). Det är inte alls farligt men de kan vara ömma och svullna precis som i ditt fall. Anledningen till att de inte har läkt är antagligen just det att irritationen ännu finns kvar under ytan.
Generellt skall man undvika att klämma eller peta på finnar eftersom risken är stor att man bara förvärrar saken, men du kan försöka titta på "finnen" och försöka avgöra om det skulle gå att klämma eller punktera den. Detta måste i så fall ske så rent som möjligt (tvätta huden, punktera med en steril nål och rengör noggrant efteråt). Du kan också testa med peelingkräm om det skulle hjälpa att punktera finnen så att hårstrået/varet kan ta sig ut.
Och som sagt - det är inte farligt, så du kan också låta det vara och vänta på att kroppen sköter det själv. I allmänhet brukar infektioner ta sig upp till ytan själv med tiden. Undantaget skulle vara att det enbart är ärrvävnad och inte längre en infektion/inflammation, men då borde ärret inte vara rött mer utan bli som ett "vanligt" blekt ärr.
Kram,
Tessi