Första dejt
11.10.2021
Hej decibel!
Min fråga är ganska simpel eller jag vill snarare ha ett råd bara. Jag har under tre veckors tid skrivit med en kille och nyligen bestämt att vi ska träffas om två veckor. Vi bor i olika städer. Han föreslog dock att jag ska komma och hälsa på honom. Hans förslag som han verkade vara väldigt taggad på var att grilla på en utsiktsplats som han känner till. Detta tyckte jag lät väldigt mysigt men nu när jag tänker efter är detta en bra första dejt? Jag har aldrig träffat honom tidigare och vi har inte pratat i telefon. Vågar inte fråga det och han har inte föreslagit det. Dessutom har vi inte varandra på fb bara dejtingsajten. Vilket jag i början tyckte var helt okej men nu tänker jag att fb skulle vara en ytterligare informationskälla för mig. Jag vet ju som sagt väldigt lite om denna kille. Även om jag gillar honom så vet jag inte hur det skulle vara i verkligheten. Nog om det. Min fråga är då om jag överreagerar eller om denna första dejt ute i fjärran kanske inte är en bra idé? Vet ju som sagt inte om det är någonstans ute i skogen men han lovar fin utsikt så någonstans på ett berg kanske. Catherine

Ungdomsinformatör Kix svarar
12.10.2021
Hejsan!
Tack för din fråga.
För det första så vill jag säga att du absolut ska lita på din magkänsla i det här, för det är nog inte så bra att träffa någon för första gången på det vis som du beskriver. Fastän någon i text verkar vara en hederlig och fin människa så behöver det inte betyda att de verkligen är det, tyvärr. Därför ska man alltid träffa någon för första gången bland folk, där man tryggare kan ”läsa av deras vibe”. Exempelvis gå på café eller nån annan aktivitet som görs på en plats där det kommer finnas andra människor runtom.
Du kan säga att du har tänkt om lite, att du skulle känna dig tryggare att komma och hälsa på honom om ni kunde träffas på någon neutral plats. Du kan säga att du nog tycker det låter som en fin idé med utsiktsplatsen, att det är nåt du skulle gilla att göra men att du vill att ni sparar den till en annan gång. Förstår han det du ber om så är det ett tecken på att han är en bra, normal människa, som vill att du ska kunna vara trygg. Om han ändå envisas med att ni ska ut i skogen nånstans så är det absolut en röd flagg och då bör du undvika honom helt, i min mening.
Jag håller också helt med om att du har all rätt att fråga om personens fullständiga namn och kolla upp dem på exempelvis facebook eller instagram innan du far och träffar honom. Det är alls ingen konstig grej att be om, det är väldigt basic fakta trots allt. Du ska inte åka om du inte vet vem han är, och du bör också dela med dig av den infon till någon vän eller annan person du litar på innan du åker. Det är också bra att ha en vän som en sorts säkerhets-backup, att du ska texta den här vännen exempelvis en gång i timmen (eller mer) så att det finns någon som märker om något är fel. Du kan också göra en deal med den här vännen att om killen verkar weird efter att du har träffat honom så skickar du en viss emoji till vännen som betyder att hen ska ringa dig och låtsas som att nåt panikartat har hänt och du måste åka hem genast.
Ta mod till dig och fråga om hans fullständiga namn och facebook, och säg att det är för att du skulle vilja facetimea med honom via Messenger. Föreslå det som en kul grej bara – MEN syftet är också att då ser du hans ansikte samtidigt som du kan ”vibe-checka” honom lite på förhand, att han är den han säger sig vara. Om ni är redo att träffas på riktigt, så är ni också redo att kunna ha videosamtal. Jag vet, de kan vara rätt awkward ibland, men det där är samtidigt en säkerhetsgrej. Ni behöver ju inte tala länge heller.
Jag hoppas att killen visar sig vara en riktigt bra person, att din resa blir rolig, och att ni klickar bra :) Men det är alltid bra att förbereda sig så att man är på den säkra sidan av saker :)
Lycka till!
Kram, Kix
P.S. Vi är i huvudsak en finländsk frågetjänst, så i fortsättningen rekommenderar jag att du vänder dit till exempelvis till UMO som är Sveriges motsvarighet :)