Fråga/problem
22.07.2021
Varje gång jag har sex så cirka 2 dagar efter så kan jag få i några timmar att jag behöver kissa hela tiden och är kissnödigt och det kommer bara mer och mer så har det något men samlag att göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2021
Hej.
Det är svårt att veta om det bara är ett sammanträffande eller om det beror på sexet, men det är inte helt ovanligt att man kan få symtom från urinvägarna efter att man haft sex. Därför är det bra om du minns att tvätta dig alltid efter att du haft sex, och att du efter sex dricker lite extra mycket så att du behöver kissa oftare. På det sättet spolas eventuella dåliga bakterier bort effektivare och du slipper förhoppningsvis problem. Så länge det bara handlar om att du behöver kissa oftare tror jag att det räcker med dessa åtgärder.
Men om det börjar svida eller göra ont att kissa, eller om du får ont i magen/ryggen eller feber så skall du kontakta hvc. Urinvägsinfektioner går inte över av sig själv så om det har hunnit bli en "riktig" uvi så måste den oftast behandlas med antibiotika.
Kram,
Tessi